Week 3 - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Manon Groen - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 Oktober 2016 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Hoi allemaal,

Hier alweer het laatste verhaal over het reizen in Vietnam. Het is voorbij gevlogen hebben hebben weer veel mooie dingen mogen zien.

Na weer een goede busreis stond Mui Ne op ons te wachten, we hadden dit keer geen hostel geboekt dus met onze backpack op onze rug opzoek naar een leuk hostel. Nadat we een stukje gelopen hadden en een paar hostels hadden gezien kwamen we bij een leuk hostel met zwembad en niet al te duur. We hebben heerlijk de hele middag bij het zwembad gezeten, geen zon gehad maar wel lekker warm. 's avonds kwam de regen weer met bakken uit de lucht. Tussen de buien door hebben we lekker wat gegeten en daarna op tijd naar bed gegaan omdat de wekker om 4.00 uur stond voor een tourtje.

Na een kort nachtje zijn we met een jeep naar de zandduinen geweest voor de zonsopkomst, onderweg hadden we al onze twijfels of we wel wat zouden zien want het werd steeds lichter. Bij de duinen aangekomen zagen we al dat we niet de enige waren. Met quad werden we door de duinen bij het punt gebracht waar we zon op moesten zien komen. Helaas helaas, niet gezien maar wel super mooi om de uitgestrekte witte duinen! Na een paar mooie foto's werden we weer met de quad terug gebracht naar de jeep. Vanaf daar werden we naar de rode zandduinen gebracht, heel anders dan de witte en naar mijn mening mooier. Weer een paar mooie foto's gemaakt en op naar de haven wat onze volgende stop zou zijn. In de haven was het al aardig druk, mega veel bootjes op het water en op het strand allemaal locals die vis aan het ver- of inkopen waren. Ik heb wat mooie schelpen opgezocht en konden daarna weer door naar de volgende stop. De laatste stop was de fairy stream,  we wisten niet zo goed wat we hiervan moesten verwachten alleen dat we door het water moesten lopen om er te komen. Het was echt super mooi om te zien, een stuk rotsen wat afgebrokkeld was, wat rood kleurde en water wat er langs stroomde, mooie palmbomen langs de kant.. het is eigenlijk niet te omschrijven. Op de foto's zullen jullie zien hoe mooi het was.
Na de tour hebben we weer heerlijk bij het zwembad gezeten, lekker tropisch vers fruit erbij en weer even genieten van het vakantiegevoel. 's middags kwam de regen weer met bakken uit de lucht, gelukkig hadden we voor die dag weer genoeg zon  gezien want begonnen net een beetje rood te worden.

De volgende dag stond onze laaste busreis op de planning, weer heerlijk een slaapbus dus konden lekker uitrusten. Toen we aankwamen in Ho Chi Minh (Saigon) kwamen weer alle geuren, drukte en veel verkeer ons weer tegemoet.
Weer lekker opgelicht door een taxichauffeur maar waren weer veilig in het hostel. We hadden al een beetje gekeken wat we allemaal wilde zien in de stad dus plattegrondje mee en de toerist uit hangen. We hebben bijna alles in één middagje kunnen zien! 's avonds zijn we naar DE uitgaansstraat van Saigon geweest, drukke straat met veel jongeren, muziek, bars, proppers en natuurlijk veel verkeer.

De volgende dag stond er weer een tourtje op het programma, een dagje Mekong Delta. Eerst moesten we weer een stuk rijden met de bus, onderweg een Pagoda bekeken en toen de boot op. Het begon al een beetje donker te zien maar konden het nog droog houden. We zijn eerst bij een fabriekje geweest waar ze snoep maakte van kokosnoot en melk. We roken de heerlijke zoete lucht al van een afstandje. Ze halen eerst met de hand de schil van de kokosnoot af, daarna halen ze de melk er uit en raspen ze de kokos eruit. Dit gaat in een persmachine die er nog meer melk uit haalt. Daarna wordt het gekookt tot het een soort karamelachtige vloeistof, er wordt een  smaak toegevoegd en gedroogd tot het hard wordt. Wij hadden pinda smaak, kleine stukjes pinda werden meegekookt. Het waren super lekkere snoepjes, wel slecht voor de lijn en tanden dus niks gekocht. Daarna gingen we naar de bootjes, dit was eigenlijk wel heel toeristisch maar als je alle bootjes die langs elkaar gingen weg dacht was het super mooi. We gingen met een smal houte bootje door een slootje/riviertje met palmbomen en andere tropische planten langs de kant.

Het was een soort koepel van bladeren waar we onder door vaarde. Na het varen gingen we luisteren naar de muziek van de locals, we kregen heerlijk tropisch fruit zoals mango, ananas, soort lysees, iets wit achtigs met pitjes en durian. Daarna gingen we weer in de grote boot naar onze lunch, we kregen een standaard lunch en konden er nog dingen bij bestellen zoals wormen, krokodil, struisvogel, vis en slang. Wij hebben maar bij het standaard bordje rijst met ei en sperziebonen gehouden ;-). Nadat de stortbui weer geweest was gingen we naar een Beefarm, hier kregen we zelf gemaakte thee van honing, stuifmeel en stukjes pinda. Ook konden we hier streekproducten kopen zoals honing, honingcreme, stuifmeel en gembersnoep. Als klap op de vuurpijl eindigde we deze dag met een slang waarmee we op de foto mochten. Als dit wordt aangeboden en je een reismaatje zegt dat ze alvast het fototoestel pakt sla je dit natuurlijk niet af! Best even eng maar heb het wel gewoon even gedaan :-).

De laatste dag in Ho Chi Minh stonden de Chi Chu tunnels op de planning. Omdat we de hele dag hadden leek het ons wel een uitdaging om zelf te gaan met het openbaar vervoer in plaats van een tourtje boeken. Na wat zoeken op internet en wat hulp van het hostel zijn we op pad gegaan. Eest al bij het verkeerde busstation maar daar werden we vriendelijk geholpen door een medewerker die goed Engels kon. Eenmaal in bus 13 waren we de enige toeristen, super leuk om een keer mee te maken. Onderweg in de bus werd echt van alles verkocht, overhemden, zaklampen, loten en eten. Mensen stappen in en uit staan in het looppad of zitten op de stoelen. De mensen klagen niet en zitten gewoon rustig tot zo op de plaats van bestemming zijn. We hadden één overstap dus op het station van Chi Chu moesten we overstappen op bus 79. We werden weer vriendelijk geholpen door de buschauffeur en kwamen uiteindelijk na 2 uur aan bij de tunnels. Nadat we even hadden geschuild voor weer een bui kon ons avontuur van de tunnels beginnen. We liepen eerst langs allemaal bommen, geweren en andere gevechtsatributen. Dit vond ik al vrij heftig om te zien. We moesten naar een filmpje kijken waarin uitgelegd werd hoe het er in de Vietnamoorlog aan toe ging. Daarna kregen we uitleg over de tunnels van onze gids, bizar wat er allemaal onder de grond zat. Een ziekenhuisje, een overlegkamer, een keukentje en slaapkamers. Op een plattegrond konden we zien dat er verschillende niveaus waren van de tunnels. De diepste tunnels zaten op 10 meter onder de grond en konden de mensen maar een uur zitten vanwege het zuurstof. Na deze uitleg was het tijd om zelf een kijkje te nemen in de tunnels, het leek me helemaal niks om de tunnel in te gaan maar heb me er toch over heen kunnen zetten. In de tunnel viel het eigenlijk wel mee, de tunnels zijn wat vergroot ivm grote westerse mensen maar op deze manier konden we toch een beetje voelen wat ze in de oorlog hebben meegemaakt. We hebben een kijkje kunnen nemen in het ziekenhuisje, de overlegkamer en een bunker. We hebben ongeveer 30 meter lang onder de grond gekropem, het was een hele ervaring. Met het openbaar vervoer was het prima te doen dus kwamen na 2 uur in de bus te hebben gezeten weer veilig aan in de stad.

Zondag zijn we naar onze laatste bestemming gevlogen, een eilandje in het zuiden, Phu Quoc. Super mooie stranden en gewoon even heerlijk genieten van de mooie tijd die we in Vietnam hebben gehad.  Maandag hebben we een scooter gehuurd en hebben we het eiland bekeken, 's nachts werden we al wakker van de vele regen en wind en dit was ook goed te zien tijdens onze scooter tocht.  Op het eiland zijn verharde wegen en onverharde wegen, de verharde wegen waren prima te doen. Heel weinig mensen en bijna geen toeristen, de onverharde wegen daarin tegen waren gewoon niet te doen. Door de vele regen was het een blubberbende waar we doorheen moesten rijden. Omdat we toch wat voorzichtig waren met ons zelf en de scooter hebben we een stuk gelopen door de blubber. We kwamen bij een stukje strand aan, was wel mooi hoe de locals daar aan het werk waren.Daarna gingen we proberen het national park te vinden maar die weg zag er echt te erg uit. Helaas hebben we het uitzichtpunt dus niet kunnen zien.
We hebben nog wel lekker even aan het strand kunnen liggen. 's avonds hebben we een appelcider gedronken in ons hempje bij een leuke strandtent met allemaal lampjes en een kampvuur. Heerlijk om gewoon tot een uur of 23 aan het strand te zijn.

Onze laatste dag hebben we weer een scooter gehuurd waarmee we naar het mooiste strand van Phu Quoc zijn geweest. We hadden de kaart goed bestudeerd dus dachten de weg wel uit ons hoofd te weten. Ze waren weer met de weg bezig dus ipv een verharde weg reden we weer over betonstukken en blubberwegen heen. Onderweg een heerlijk broodje ei gegeten en weer door.  We kwamen uit bij een vissersdorpje bij de haven, we zagen al dat er onderwerg geen toerist te bekennen was dus hadden al onze twijfels of we goed zaten. Even op de kaart kijken en ja hoor, veel te ver gereden. Gelukkig was het toen nog droog dus gewoon even genoten van de locals en de drukte in de haven en het dorpje. Eenmaal op het strand begon het weer te regenen, we wilde even in een hangmat liggen maar daar moesten we voor betalen, even aan het tafel zitten met parasol, moesten we voor betalen.. Uiteindelijk maar gewoon op een stoel gezeten wachten tot het droog werd. Hierdoor zag het strand er wel wat minder mooi uit. Na ongeveer een half uur werd het droog en hebben we een stuk gelopen langs het strand. Super leuke palmbomen met schommels waar we wat leuke foto's hebben gemaakt. Daarna hebben we heerlijk 2 uurtjes aan het strand kunnen liggen op onze handdoekjes. Weer terug met de scooter naar het hostel en natuurlijk met nog een mega harde regenbui over ons heen! Bijna doorweekt kwamen we aan bij het restaurant om nog even op te drogen en wat te eten. Weer terug naar het hostel, spullen ophalen en meteen door naar het vliegveld om weer naar Ho Chi Minh te gaan om onze backpack op te halen. Na 2 uur vertraging toch weer goed aangekomen en hebben we in de stad nog heerlijk genoten van fried rice, loempia's en natuurlijk een cocktail!

We hebben een super leuke vakantie gehad en kunnen  weer een land van ons lijstje af strepen!

Liefs uit Vietnam!

• 28 Oktober 2016 - 11:40

Tessa:

Hoi Reismattie,

Leuk hoor om je laatste verhaal ook nog te lezen, en het klopt weer helemaal wat je allemaal schrijft :)

Het was een super leuke vakantie en we hebben fantastisch toffe dingen gedaan en gezien! Wat ging het toch snel, maar gelukkig hebben we de foto's nog! en hoeveel :D

Super bedankt! X