Vietnam week 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Manon Groen - WaarBenJij.nu Vietnam week 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Vietnam week 1

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

11 Oktober 2016 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal,
Ik heb er wel even over na moeten denken of ik weer zou beginnen met een reisdagboek. Omdat het toch weer een hele ervaring is om te gaan backpacken in Azië hier toch weer mijn verhaal en dan nu vanuit Vietnam!

Maandag 3 oktober zijn wij vertrokken vanaf Schiphol richting Vietnam, onze eerste tussenstop was Shanghai. Hier moesten we 9 uur wachten tot we weer verder konden. Het plan was om het vliegveld af te gaan zodat we even wat anders hadden dan vliegen of vliegvelden maar omdat we gewoon achter de mensenmassa aan liepen waren we zo door de douane heen en konden we er niet meer uit omdat we een stempel op ons ticket hadden ipv een ticket in ons paspoort. Dan maar 9 uur wachten, was prima te doen met af en toe een dutje tussendoor. Daarna weer 4 uur vliegen, weer 4 uur wachten, weer 2 uur vliegen en uiteindelijk dan echt op plek waar onze reis ging starten, Hanoi!

Mijn eerste indruk van Hanoi: Erg warme en drukke stad met veel verkeer/scooters, smalle straten en overal winkeltjes. Eenmaal in ons hostel moesten we ons er even toe zetten om de stad in te gaan na een reis van bijna 40 uur..
Toch hebben we nog veel gedaan deze dag, met een plattegrond in onze handen zijn we langs een aantal bezienswaardigheden gegaan. Hoan Kiem Lake met de Ngoc Son Temple, St. Joseph's Cathedral, Hoa Lo Prison, Opera House. 's avonds hebben we heerlijk bij een straattentje gegeten en zijn we optijd naar bed gegaan.

De tweede dag wilde we de andere kant van Hanoi bezichtigen, we hebben weer heel wat km gemaakt en hebben weer wat dingen van ons lijstje af kunnen strepen. De mozaïekmuur, de spoorlijn door de stad, Ho Chi Minh Mausoleum, One Pillar Pagoda, Flag Tower, Army Museum. 's avonds zijn we naar de traditionele water puppet show geweest. Was wel leuk om te zien maar 3 kwartier was lang genoeg!

Ook moesten we vandaag beslissen waar we morgen heen zouden gaan, Sapa, Mai Chau of Halong Bay. In verband met tijd hebben we ervoor gekozen om naar Sapa te gaan, een toeristische trekpleister in het noorden van Vietnam.

Om in Sapa te komen kan je met de nachtbus gaan, iets wat je wel moet doen als je gaat backpacken in Vietnam. Wat een ervaring was dat! 3 rijen naast elkaar met bedjes/stoelen waar allemaal mensen liggen. De één ligt te slapen, de ander is aan het overgeven, de ander roggelt elke keer wat op en andere genieten van het uitzicht. Nadat we 6 uur in de bus hadden gezeten kon ons avontuur in Sapa beginnen. We werden al opgewacht door onze privé gids, een aardige mevrouw in traditionele kleding met een bordje: Tessa en Manon. We hebben eerst in Sapa fried rice gegeten en zijn daarna onze trekking begonnen. Omdat ik al wat blaren op me voeten had gingen we kijken hoe ver we kwamen. Onderweg hebben we super mooie dingen gezien, er werd al verteld dat het rijstseizoen net was geweest dus helaas hebben we de mooie groene rijstvelden niet gezien. Na een tijdje lopen kwamen we er achter dat we eigenlijk geen keus hadden in de afstand, we moesten lopend daar het huis van onze gids. Onderweg kwamen we nog een Nederlander tegen die 4 jaar geleden naar Vietnam is verhuisd, hij was erg gastvrij en mochten zijn huis bekijken. Als we ooit nog een keer terug zouden komen mochten we daar komen slapen. Weer verder gelopen kwamen we bij een winkeltje waar we natuurlijk een souvenir moesten kopen, een mooi tasje met allemaal verschillende kleuren! Daarna moesten we snel doorlopen omdat het al bijna donker was, in totaal hebben we  ongeveer 10 km gelopen. Eenmaal bij het huis aangekomen waren we helemaal op! Nadat we bijgekomen waren van de wandeltocht konden we aanschuiven bij de gids met haar gezin voor het eten, de beste springrolls ooit (en natuurlijk met stokjes gegeten)! Daarna kregen we een bad met water dat 2 uur had gekookt met planten, bladeren en kruiden die we onderweg geplukt hadden. Het zou goed zijn voor van alles; blaren, pijn in de schouders van de tas, beenspieren van het wandelen en huid van de zon!
Na het bad konden we heerlijk gaan slapen met de geluiden van hanen, varkens en krekels/sprinkhanen. 's ochtends had onze gids een heerlijk ontbijt voor ons klaar gemaakt, pancakes met banaan, appel en siroop. Nadat we even met haar zoontje hadden gespeelt en foto's hadden gemaakt van het prachtige huis konden we weer beginnen met onze hike, we konden kiezen tussen 14 km of 10 km. Natuurlijk zeg je dan 14 km ook al zitten we 5 blaren op je voeten. Dit maak je (helaas) maar 1x in  je leven mee.

Wat hebben wij genoten van deze hike,  super mooie omgeving en geen een toerist tegen gekomen! Onderweg hebben we heerlijk noodels gegeten bij een hutje langs het pad. Hier waren veel kinderen aan het spelen, het is ongelofelijk hoe verantwoordelijk kinderen zich voelen voor hun broertje of zusje. Kinderen van een jaar of 6 met hun broertje of zusje van een half jaar op hun rug! Ook zijn deze kinderen nergens bang voor, heerlijk spelen in de natuur met sprinkhanen of zelfs een slang! Omdat we niet met een groep waren en we super veel gezien en gelopen, het is denk ik wel één van mijn mooiste hikes ooit.

De terugweg in de nachtbus was bijna nog erger dan de heenweg. Mensen vielen uit hun bed omdat de buschauffeur niet heel zacht door de bocht ging, achter elkaar begonnen mensen over te geven, flessen water die naar beneden viellen en omdat ik geen oordoppen in me tas had gedaan kon ik overal van mee genieten. Wat is het leven van een backpacker toch zwaar ;-)

Toen we om 4.30 aankwamen in Hanoi was het wel lekker rustig op de weg. Weinig verkeer en alle winkeltjes gesloten. Gelukkig was het hostel open, alleen jammer dat er geen kamer meer beschikbaar was dus hebben geprobeerd een uurtje op de grond te slapen. Dit was geen succes!

Omdat we zoveel mogelijk wilden zien hadden we een strakke planning, dus om 8.00 uur de bus in en naar Ninhbin! Gelukkig maar 2 uurtjes in de bus dus nog even tijd om wat bij te slapen. Ninhbin zelf viel een beetje tegen, maar alles eromheen is super mooi. We hadden vanuit het hostel een scooter gehuurd waarmee we naar Tan Coc konden gaan. Gelukkig was Tessa een hele goede chauffeur dus kwamen heel aan bij de bootjes. 1.5 tot 2 uur in een bootje gezeten langs en door de kalkrotsen. Wel wat toeristisch maar super mooi om te zien. Daarna nog een stukje doorgereden naar de Pagoda. Een tempel op een berg waar je mooi uitzicht zou hebben over de rotsen. We hadden er iets anders van verwacht maar wel mooi om te zien. Hier stond namelijk de rijst er nog waardoor de rijstvelden nog groen waren in plaats van bruin of verbrand.

Na eindelijk een nacht goed te hebben geslapen stond er weer een drukke dag te wachten. Eerst zijn we naar de het uitzichtpunt gegaan die we de dag ervoor niet konden vinden. We moesten er wat voor over hebben, 500 trappen op met ongeveer 30 graden. Heerlijk zweten dus! Het was wel de moeite waard, we hadden een super mooi uitzicht over de stenen en het water waar we de dag daarvoor doorheen waren gevaren. Daarna zijn we op de scooter naar de Hoa Lu tempel geweest, was eigenlijk niet zo heel bijzonder om te zien dus zijn we niet lang geweest. Als laatst zijn we bij de Bai dinh pagoda geweest, super mooi en een echte aanrader voor iedereen! Het waren 3 verschillende tempels, een buddha boven op een berg en een toren. Omdat we een scooter hadden zonder licht zaten we een beetje in de stress of we wel goed aan zouden komen bij het hostel. Ook moesten we weer optijd terug zijn omdat we de bus van 19.30 moesten hebben naar Hue. Gelukkig hebben we alles gered!

De eerste week zit er alweer op, nog 2 hele mooie weken te gaan!

Liefs uit Vietnam!

Ps: Wij hebben onze fototoestellen al goed gebruikt, bijna 1300 foto's in 1 week tijd!