Week 2 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Manon Groen - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

18 Oktober 2016 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal,

Hopelijk was het vorige verhaal niet al te lang, probeer het zo kort en bondig mogelijk te houden maar alles is hier zo mooi en anders dan in Nederland!

Na de nachtbus van 9.5 uur, die dit keer veel beter te doen was dan de vorige 2, kwamen we aan in Hue! Een stad uit de geschiedenis  waar het paleis staat van een oude keizer. 100 jaar geleden werd hier geleefd door verschillende families, het was een super groot met verschillende huizen en tempels.  Daarna zijn we op de fiets naar een pagode gefietst, weer net iets anders dan de andere pagodes dus wel leuk om te zien.
Omdat we veel hadden gedaan afgelopen dagen hebben we het de rest van de dag rustig aan gedaan. Tourtjes geboekt voor aankomende 2 dagen en gewoon even genieten van alles wat we al gedaan hadden. 's avonds hebben we een heerlijke massage genomen, wel weer even wennen want het ging er best hard aan toe. Maar alle spieren zijn weer los en kunnen er weer tegen aan!

De volgende dag zijn we met een tourtje naar de Dark cave gegaan, omdat we in het laagseizoen zitten hadden we een hele bus voor maar liefst 7 personen. Daarvan zijn we maar met 3 mensen naar de dark cave geweest. Onderweg hebben we nog een katholieke bezienswaardigheid bezocht, jammer dat ze dit aan het renoveren waren anders had het er vast mooi uit gezien..
De dark cave was echt super gaaf, waarschijnlijk zagen we er zo geoefend uit dat we het instructiefilmpje wel over konden slaan dus hup zwemvest en tuigje aan, helm op en de toren in omhoog. Daar stond al iemand te wachten, we werden vastgeklikt aan de zippline en daar gingen we. Over een water heen naar beneden. Eenmaal beneden moesten we het water in, al zwemmend naar de grot. Weer het water uit en de grot in, we wisten niet zo goed wat ons te wachten stond dus lieten alles maar over ons heen komen. Nadat we de grot in liepen moesten we weer een stukje zwemmen, omhoog klimmen door het zand en daar begon de modder.. We zijn een heel stuk de grot in gegaan door de modder tot we uiteindelijk bij een modderbad aan kwamen, je kon hierin gaan liggen. Heel apart want je bent gewichtloos dus hebben lekker op de modder gedreven. Daarna weer  dezelfde weg terug de grot uit, stukje kajakken en nog een keer met een soort zipline het water in. Het was weer een super leuke ervaring en konden nog 4 uur bijkomen en nagenieten tijdens de terugreis.

De volgende dag stond Hoi an op de planning, 's ochtends moesten we om 8 uur klaar staan voor een bustocht van 5 uur. Eenmaal in Hoian weer opzoek naar het hostel en de stad bekijken. Helaas hadden we het niet helemaal getroffen met het weer, de regenjas hadden we dus niet voor niks meegenomen! Hoi an staat bekend om het op maar maken van kleding en aangezien het toch slecht weer was zijn we opzoek gegaan naar een leuke en goede winkel die voor ons een mooie jurk wilde maken. Wat een gedoe zeg, keuzes maken is het lastigste wat er is. Wat voor model wil je, lang/kort, strak/los, hoge/lage hals, ronde/v-hals, korte/lange mouw... toen we dat eenmaal wisten kwamen de verschillende soorten stoffen op tafel, de een wat dikker dan de ander, stretch of niet, een of meerdere lagen stof, wat een keus hadden we toch. Uiteindelijk toch alles uit kunnen kiezen en werden de maten opgenomen, voorschot moest betaald worden en dan maar wachten op het resultaat.. De volgende dag hadden we om 11 uur een afspraak voor het eerste pas moment. De rest van de dag hebben we eigenlijk weinig gedaan, een dagje rust is ook wel lekker als je op vakantie bent en als het weer niet helemaal mee zit al helemaal! De volgende dag zijn we eerst heerlijk wezen ontbijten, croissant met kaneelbol en een heerlijke verse ananassap! Met gezonde spanning gingen we naar ons eerste pas moment. De jurk viel een beetje tegen, omdat ik totaal niet wist of het model jurk mij wel stond had ik er wel iets anders van verwacht, maar het fijne is dat er daarom pasmomenten zijn. Hals iets anders, taille iets strakker en de rok wat korter. Om 15 uur konden we de jurk weer opnieuw komen passen.
Omdat het weer er beter uit zag zijn we in de tussentijd heerlijk naar het strand geweest. Het strand was niet heel groot maar zag er mooi uit, weer totaal anders dan wat we allemaal al hadden gezien van Vietnam. Het was een hele wilde zee dus zwemmen mocht niet (hè wat vervelend ;-)), ook lagen er allemaal zandzakken zodat het water niet verder omhoog kon komen. Na bijna 3 uur in de zon te hebben gelegen was het wel weer genoeg, met rode wangetjes, schouders, rug en benen weer terug om onze jurk te passen. Wat een verschil met vanmorgen, de jurk zag er nu veel leuker uit! Wanneer ik hem aan ga doen is nog even de vraag maar ik kan zeggen dat ik een jurk op maat heb waar er maar 1 ooit van gemaakt is! In Hoian gaat elke 14de van de maand s avonds het licht uit en branden er overal lampionnen op straat en in het water! Gelukkig was het droog en konden we genieten van muziek, veel lichtjes en gekleurde lampionnen. Ook zijn we even op de nightmarket geweest waar we alvast wat souvenirs in konden slaan. Helaas begon het daarna weer met regenen, we hebben wat gegeten en daarna door de regen naar het hostel gefietst.

De volgende dag stond de bus naar Dalat op de planning, weer een nachtbus dus hadden nog een dagje in Hoi an. Hopen op weer een mooie dag begonnen we met wat bezichtigingen, de Japanse brug en wat tempels. Omdat het weer begon te regenen zijn we maar terug gegaan naar het hostel, hebben we wat kaartspellen gedaan en toen  het droog was nog een uurtje gefietst. Heerlijk langs het strand en daarna nog een stukje door een local straatje met veel mooie natuur. Om 17 uur stond het busje te wachten voor een rit van 21 uur, lang leve het backpacken!

De reis naar Dalat viel erg mee, hebben redelijk kunnen slapen en geen gekke dingen in de bus. 's ochtends vroeg kwamen we aan in Nha Trang waar we een andere bus moesten hebben naar Dalat. 2 uur wachten en toen konden we weer een busje in. De weg naar Dalat was echt super mooi, een heel stuk de bergen in. We hebben het al een keer gehad over het drukke verkeer in Vietnam en dat we eigenlijk nooit ongelukken zien, we waren het centrum van Dalat nog niet in en werden aangereden door een andere auto. Gelukkig viel het allemaal mee, er werden wat foto's gemaakt een geld bedrag betaald en konden weer verder gaan. Eenmaal op het busstation weer een taxi naar het hostel, gezeur met de taxichauffeur over de prijs maar toch weer veilig aangekomen in Dalat. We hadden nog een hele middag te gaan als dus even opfrissen en op naar de volgende pagode. Het weer was niet heel goed maar vol goede moed wilde we lopend naar de Tuc Lam pagode, via Google maps ongeveer 5 km lopen. Prima te doen dachten we, helaas begon het na nog geen km alweer te regenen. Dus regenjas aan, regenhoes om de tas en gaan! Toch is 5 km dan toch best lang, moesten een stuk omhoog lopen, met regen en eigenlijk niet helemaal goed de weg weten. Het was wel een mooie wandeling en de pagode was ook weer mooi om te zien, dit keer zat er een meer bij dus weer net even anders dan de andere pagodes. De terugweg hebben we de cabelcar genomen, het regende nog steeds.. 's avonds zijn we naar de nightmarket geweest, niet heel bijzonder. Wel hebben we een soort locale specialiteit gegeten, een soort eierwrap van de bbq. Super lekker!

De volgende dag hadden we weer een tourtje staan, de bezienswaardigheden van Dalat in 1 dag. Gezellig met een redelijk grote groep busje in en busje uit. We zijn bij het oude treinstation geweest, een flowerfarm, koffieplantage, een zijde fabriek, een krekelfarm waar we krekels konden eten, een tempel, crazy house en de elephant waterfall. Veel gezien in een dag dus hebben 's avonds niks meer gedaan.

De volgende dag zijn we weer met de bus verder gegaan naar Mui Ne, een kustplaats wat meer naar het zuiden.

We hebben nog een weekje te gaan en hopen dat het weer een beetje mee valt, zoals jullie misschien wel op het nieuws hebben gezien is het weer niet al te best. Gelukkig lijkt het alsof we elke keer voor de storm weg zijn en reizen gelukkig van het noorden naar het zuiden.

Liefs Manon