Week 4 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Manon Groen - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

05 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hi

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Het vorige verhaal is niet helemaal compleet verstuurd dus het laatste stuk heb ik nog een keer toegevoegd!

Deze week begon met een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien, de Tongariro crossing, een van de meest bekende wandeltochten van de wereld. We moesten om 5 uur op omdat we om 6 uur met ingepakte tassen in de bus moesten zitten! Eerst moesten we naar de shop waar we ons in moesten schrijven voor de crossing, hier kwam iemand vertellen dat het weer niet al te goed was maar dat we wel de crossing konden gaan lopen. De twee dagen hiervoor was het weer te slecht en mocht niemand de route lopen. Op de top zou het -6 graden zijn dus iedereen moest 4 lagen kleding aan, handschoenen, muts en goede schoenen. Als je de spullen niet had kon je ze huren bij de winkel, ik wilde heel graag deze crossing lopen dus had me hier wel goed in voorbereid. Had handschoenen en een muts bij me. Samen met een meisje uit Oostenrijk begonnen we om 9 uur met de tocht. Het waaide hard dus was enorm blij met me nieuwe jas die ik had gekocht, daardoor was het nog wel te doen met de temperatuur. Het eerste stuk was redelijk vlak en goed te lopen, er kwamen al wat trappen waardoor we steeds hoger in de bergen kwamen. Na een uur stond er een bord met: 'Klaar voor de tocht? Nu kan je nog terug!'. Ik weet niet hoeveel trappen en treden we hebben gelopen maar het waren er echt heel veel. Als we een aantal trappen hadden gehad weer even stoppen en even genieten van het prachtige uitzicht en weer door. Ik kan eigenlijk niet goed omschrijven hoe het er in het begin van de trekking uit zag. Na ongeveer 2 uur lopen kwamen we op de top, hier waaide het zo hard dat we bijna niet konden blijven staan. Als je je been omhoog deed om de volgende stap ge zetten voelde je je been gewoon weg waaien. Het was op de top ook zo koud dat de stenen/bergplanten gewoon bevroren waren. Nu kon ik me wel voorstellen dat er dus per dag bekeken wordt of de crossing gelopen mag worden, vond het best een beetje eng op de top. Toen we ook hier weer een stuk verder door liepen begon de lucht weer iets helderder te worden en zagen we de bekende meren die je overal op de foto's ziet als je zoekt op Tongariro. Het was echt super mooi en heb weer even een geniet momentje genomen. Hierna zijn we weer verder gelopen en kwamen we een andere groep tegen uit de bus. We hebben even wat gegeten en daarna met ze allen  verder gelopen. Deze groep had het tempo er goed in zitten dus na een tijdje ben ik even gestopt en alleen verder gegaan. Het was zo mooi dat ik iets meer tijd nodig had om te genieten en om foto's te maken dan de rest dus prima om even alleen te lopen. Er zijn zoveel mensen die deze route lopen dus ik heb geen een keer alleen ergens gestaan. Aan de andere kant van de berg was het uitzicht ook echt geweldig, toen pas zag ik eigenlijk hoe hoog we zaten. Aan het eind van de tocht had ik 19.4 km gelopen, toch best wel knap vond ik zelf S avonds hebben we in een oud ziekenhuis in Raetihi geslapen wat omgebouwd was tot hostel. Leuk dat er nog oude elementen te zien waren. Iedereen was moe van de tocht dus na een half uurtje in de hottub te hebben gezeten en wat te hebben gegeten vroeg naar bed en uitrusten van de tocht.

De volgende dag was een lange bus dag, om 8 uur moesten we klaar staan en kwamen rond 15 uur aan in het hostel in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. De eerste indruk van deze stad was goed, niet heel groot, gezellige straten en een mooie haven. Op reis moet ook een keer de was gedaan worden dus vond het een perfecte dag voor de 'laundry'. De meeste weten wel hoe ik thuis verwend wordt dus zelf de was doen blijft altijd een beetje spannend. Een wasmachine die totaal niet lijkt op een wasmachine thuis maar het is allemaal goed gekomen! S avonds zouden we eerst naar de night market gaan maar toen we op de plek kwamen zagen we niks, na wat vragen kwamen we erachter dat er geen night market was in verband met de vakantie. Nog wel een stukje door de stad gelopen hadden we een soort kroegentocht met alle mensen van de bus. We zaten bij een groep die al 2 weken samen had gereisd en sommige zouden langer blijven dus ook meteen een soort afscheidsfeest voor hun. Het was super gezellig met ze allen! Voor het eerst sinds 2,5 week weer wat meer drankjes gedronken. Heerlijk die gin en tonick en zo gek dat het hier net zo duur is als bier. Omdat er veel Nederlanders en Duitsers in deze bus zaten hadden ze drinkinggames bedacht waarbij de Nederlanders tegen de Duitsers moesten. Eerst een spel met een ballon en daarna met een bekertje. De sfeer zat er goed in! Daarna zijn we nog naar een andere bar gegaan waar het ook erg gezellig was, het was wel weer even wennen om laat naar bed te gaan dus rond 2 uur vond ik het wel mooi geweest.

De volgende dag was ik vroeg op want ik kon gratis pannenkoeken krijgen, heerlijk om even wat anders te eten dan brood of yoghurt! Daarna dacht ik even door de stad te gaan lopen, gewoon een klein stukje omdat ik die dag daarvoor nog maar weinig had gezien. Dus ik had me gewone schoenen aan en niet me loopschoenen. Ik ben een heel stuk langs de winkels gelopen, echt een super leuke shopstad en heel lastig om doorheen te lopen als je al 2,5 week dezelfde kleren aan heb.. De winkelstraat was best lang waardoor ik al bijna bij Town Belt was, omdat het best wel een stukje lopen was vond ik het een goed idee om meteen deze berg te beklimmen. Dus op me gewone schoenen de berg op, het eerste stuk ging nog wel goed maar al snel werd de berg iets steiler waardoor het ook sneller gladder wordt door alle bladeren. Toch ben ik doorgelopen en had weer een super mooi uitzicht over de stad op de top van de berg. Er stond aangegeven dat het een route was van 25 min maar dat klopte niet helemaal. Op de top heb ik even genoten van het uitzicht en een leuk gesprek gehad met een stel dat vanuit Australië geëmigreerd was naar Nieuw Zeeland en hier pas 2 maanden woonde. Het blijft toch leuk dat als je alleen op pad bent heel makkelijk in gesprek komt met andere, mijn Engels gaat daardoor langzaam toch een beetje beter worden! Na de berg ben ik via de botanische tuinen terug gelopen naar het hostel. De tuinen waren wel leuk maar niet heel bijzonder, het ging veel op en neer en aangezien ik me voeten wel een beetje voelde ben ik terug gegaan naar het hostel om weer in te checken. Als je op tijd bent met inchecken kan je vaak nog een bed kiezen ipv dat je geen keus meer heb en dus bij een raam of de deur in een stapelbed ligt. Na het inchecken ben ik de stad weer in gegaan en heb ik boodschappen gedaan, dit keer geen rijst maar lekker pasta. Tijdens het eten kreeg ik een berichtje of ik mee wilde naar de andere berg in Wellington om de zonsondergang te bekijken. Dit keer was het wel een klim van 30 min dus was prima, we waren net op tijd om nog even van het moment te genieten. Onderweg kwamen we een Nederlandse man tegen die al 40 jaar in Canada woonde, omdat hij hoorde dat we Nederlands spraken ging hij het gesprek aan. We hebben een tijdje met deze mensen gepraat en zijn daarna terug gegaan naar ieder zijn eigen hostel.
 
De volgende dag was het oudjaarsdag, ik dacht ik blijf lekker liggen zodat ik uitgerust ben voor de nacht. Als nog zat ik om 9 uur omgekleed en wel aan mijn ontbijt. Het blijft toch lastig om hier echt uit te slapen. Daarna ben ik naar het museum gelopen, een gratis museum die iedereen de moeite waard vind. Het museum was redelijk groot en inderdaad erg leuk om doorheen te lopen. Er was er  stuk met allemaal opgezette dieren die in Nieuw Zeeland voorkomen, een stuk over aardbevingen, een stuk over de geschiedenis en een stuk over de oorlog. Al redelijk op het begin kwam ik mijn Franse kamergenoot tegen dus ben samen met hem door het museum gelopen. Omdat we lang in het museum hadden gelopen had ik een late lunch en ben daarna gaan douchen en me alvast gaan klaar maken voor oudejaarsavond. We hadden met een groep van de bus al om half 8 afgesproken dus lekker op tijd. Iedereen had eigen drinken meegenomen en hebben tot 22 uur in het hostel gezeten, daarna zijn we naar het park gelopen want daar was een soort concert. Het was gezellig druk en gelukkig was het droog. Onderweg kwamen we nog een andere groep mensen tegen uit de bus dus ben daar weer mee naar het concert geweest omdat die andere groep allemaal naar een techno feest gingen.. Het was super mooie muziek en om 00 uur gingen we met ze allen aftellen en daarna het vuurwerk. Dit was niet zoals in Nederland, na nog niet eens 10 min was al het vuurwerk voorbij en liep iedereen weg om naar huis te gaan. In nieuw Zeeland mag geen vuurwerk verkocht worden dus hadden geen last van vuurwerk op straat of mensen die vervelend doen met vuurwerk, heerlijk! We zijn met een groepje nog de kroeg in gegaan en het leek ons leuk om een soort kroegentocht te doen. Na de eerste kroeg gingen er al 2 naar huis, op straat kwam ik weer een meisje tegen die ik in Taupo had ontmoet dus die kwam er weer bij en uiteindelijk na 3 kroegen bleven we nog maar met ze 3e over. Als nog heel gezellig! Om 4 uur was het afgelopen en gingen alle kroegen dicht!

De volgende dag heb ik rustig aan gedaan, weer een stuk langs de winkels en haven gelopen en daarna met me lunch naar het strand gegaan om daar te genieten van het mooie weer. Ik heb dus gewoon op 1 januari van het nieuwe jaar de hele middag aan het strand gelegen in de zon en me 2e boek uit gelezen! Heerlijk gevoel! S avonds ben ik na het eten met me Nederlandse kamergenoot weer naar de berg gegaan om nog een keer de zonsondergang te zien. Toch wel lekker om nog even wat actiefs te doen na het eten.

De volgende dag moest ik vroeg op om met de boot naar het zuider eiland te gaan, kwart voor 6 ging de wekker! De shuttle naar de ferry was niet helemaal goed geregeld maar gelukkig zag de nieuwe buschauffeur dat we stonden te wachten en heeft als nog een busje voor ons geregeld! De ferry was bijna 3 uur, super mooi om te zien hoe we weg gingen van het noorder eiland en te zien hoe je aankomt op het zuider eiland. Meteen kon je al wel zien dat het zuider eiland anders is dan het noordereiland! Veel meer bergen en veel ruiger. Soms kan je op de ferry nog dolfijnen tegen komen maar die hebben we helaas niet gezien. Vanaf de ferry konden we op de bus stappen naar de volgende plek, het Abel Tasman national park! Dit moest een van de mooiste parken zijn van Nieuw Zeeland dus zeker de moeite waard om wat langer te blijven. Onderweg zijn we gestopt om boodschappen te doen want in het dorpje waar we zaten was geen supermarkt dus moest goed nadenken wat ik aankomende 5 dagen nodig zou hebben. Eenmaal in het hostel moest iedereen weer eten koken dus mega druk in de keuken, gelukkig is het vakantie en had ik alle tijd. Daarna weer gezellig met een groep bij elkaar gezeten en daarna naar me bed want de volgende dag stond er een activiteit op het programma.

Om 7 uur ging de wekker, even ontbijten en tas inpakken voor een wandeltocht en daarna kajakken! De groep moest in 2e gesplitst worden dus 1 groep eerst wandelen en de andere groep eerst eerst kajakken. We waren met ze 5e, 4 Nederlanders en 1 Rus dus gewoon de hele weg Engels praten anders is het niet echt sociaal. Het was een tocht van ongeveer 6 km, niet veel en het ging ook niet heel erg omhoog en omlaag. Onderweg kwamen we een aantal mooie stranden tegen en omdat we de tijd hadden zijn we bijna elk strandje even op geweest. Rond 10 uur begon het iets te regenen waardoor we iets sneller doorgelopen zijn, we moesten om 12 uur op een strandje zijn waar we de andere groep weer zouden zien voor een gezamenlijke lunch. Om 12 uur werd het gelukkig ook weer droog dus precies goed! We hadden een heerlijke lunch met belegde broodjes, carrotcake, bananenchocoladecake, vers fruit en energieballen (iets van noten, dadels en kokosrasp). Na de lunch konden we ons klaar maken voor het kajakken, we kregen een korte uitleg over hoe de kajak werkte. Ik zat samen met de Russische jongen in een kajak. Kajakken is echt super leuk en gelukkig kwam de zon door dus zijn heerlijk actief bezig geweest en hebben erg gelachen. Eerst zijn we naar een eilandje gekajaktwaar zeeleeuwen leven. Super leuk om te zien! Daarna zijn we door gekajakt naar een ander eilandje waar een super mooi strand was, hier kon je alleen maar komen met een kajak of waterscooter. Hier hebben we nog wat uitleg gehad over hoe nieuw Zeeland ontstaan is en hadden een leuke gids dus maakte af en toe wat leuke opmerkingen tussendoor. Op de terug weg gingen we proberen te zeilen, een oude tent vast gebonden aan 2 peddels, die omhoog houden, alle kajakken bij elkaar houden en de voorste 2 moesten het zeil laag houden zodat we de wind konden vangen. De eerste keer mislukt het dus hadden het zeil alweer opgeruimd maar toen voelde we weer wind en gingen we het nog een keer proberen. Dit keer lukte het wel, ik denk dat we ongeveer wel een uur hebben gezeild!
Eenmaal op het strand werden we opgehaald met een trekkertje en werden we bij de shop afgezet. Het was een super leuke dag! S avonds weer me bakje eten opgewarmd van de dag daarvoor,  daarna even gezellig bij elkaar gezeten en daarna nog even een wandeling langs het strand gemaakt. Die eerste dag was de zonsondergang zo mooi dat ik dat nog wel een keer wilde zien. Het water hier is heel erg eb en vloed, overdag staat het water tot aan de bruggetjes, s avonds kan je wel 400 meter het strand op lopen en dan loop je nog steeds op het zand. Wel zijn er allemaal stukken met water waardoor je soms wat moet zoeken voor de juiste weg. Ik heb nog een uur hier gelopen, veel verder gelopen dan ik eigenlijk van plan was, niet heel slim maar wel heel mooi! Heb wat mooie fotos kunnen maken. Toen ik terug kwam nog een kopje thee gedronken en toen weer afscheid genomen van de mensen die de volgemde dag weer zouden vertrekken.

De volgende dag ging bijna de hele groep met de bus weg naar de volgende plek, omdat ik tijd genoeg heb bleef ik langer hier. Samen met nog 6 mensen dus niet heel veel. Met nog 2 Nederlands hadden we bedacht om fietsen te gaan huren en zo de omgeving een beetje te verkennen, helaas waren alle fietsen verhuurd dus nieuw plan bedenken. We wilde graag naar het dorpje verderop dus bedachten we om te gaan liften, helaas werkte dit niet dus na een half uurtje zijn we weer terug gegaan naar het hostel om te lunchen en weer een nieuw plan te maken. De weersvoorspellingen waren niet heel goed dus vandaar dat we geen lange wandeltocht konden maken, toch zijn we in de middag het park in gegaan. Mijn Duitse kamergenoot ging ook mee dus zijn gezellig met ze 4e op pad gegaan. We hebben de route genomen van een berg die eigenlijk 6 uur lopen zou zijn, we hadden er niet op gerekend dat we de hele route zouden gaan lopen in verband met de tijd en het weer. We hebben denk ik tot de helft van de route gelopen, nog een super mooi uitzichtpunt gevonden en daarna weer terug gegaan. Nadat we terug kwamen begon het inderdaad te regenen, er kwam weer een nieuwe bus dus zijn op tijd gaan koken en douchen. S avonds was er in de kroeg een open night dus gezellig live muziek. We zijn met ze 5e naar de kroeg gegaan, een hiervan kon gitaar spelen dus die ging optreden. Gezellig met een drankje hebben we hier de hele avond gezeten, verder konden we toch niet veel gezien de regen.

Ik ben alweer over de helft, de tijd gaat hier zo snel! Ik ga nog heerlijk 2 weken genieten van dit mooie land!

Veel liefs!

  • 06 Januari 2018 - 11:11

    Wanda:

    Hoi Manon,
    Wat heb je weer mooie en leuke dingen gedaan.
    Geniet nog van je laaste twee weken.
    Ben erg nieuwsgierig naar je foto,s.
    Gr Wanda

  • 08 Januari 2018 - 23:44

    Josien:

    Ha Manon ,
    Ik lees natuurlijk met extra belangstelling je verhalen .
    Klinkt fantastisch allemaal .Wij zijn natuurlijk een dagje ouder , dus ik weet niet of wij zoveel sportiviteit kunnen opbrengen .
    Wij vertrekken over 3 1/2 week
    Veel plezier de komende tijd.
    Groeten Josien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Nieuw Zeeland

6 weken alleen backpacken door Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2018

Week 6

15 Januari 2018

Week 5

05 Januari 2018

Week 4

30 December 2017

Week 3

21 December 2017

Week 2
Manon

ManonGroen

Actief sinds 03 Maart 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 26681

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 21 Januari 2018

Nieuw Zeeland

03 Oktober 2016 - 26 Oktober 2016

Vietnam

02 Oktober 2013 - 10 December 2013

Backpacken in Thailand, Maleisië en Indonesië

11 Maart 2011 - 06 Juni 2011

Stage in Zambia

Landen bezocht: