Week 6 en 7 - Reisverslag uit Katete, Zambia van Manon Groen - WaarBenJij.nu Week 6 en 7 - Reisverslag uit Katete, Zambia van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Week 6 en 7

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 April 2011 | Zambia, Katete

Hallooo Allemaal,

Nog maar 2 ½ weken en dan ben ik alweer klaar met mijn stage, we moeten echt nog zoveel doen aan ons project maar het gaat vast goed komen! ;-)

Eerst begin ik maar met vorig weekend, een avondje stappen en de 'Ghost dance'.
Het uitgaan vrijdag was echt super leuk en de avond vloog voorbij. We hebben eerst gewoon gezellig met z'n alle in de gezamenlijke ruimte gezeten met een flesje wijn en bier. Rond een uurtje of 11 gingen we nog een spelletje doen en om 12 uur gingen we richting Katete. Omdat we allemaal veel energie hadden gingen we lekker lopen dus om 1 uur kwamen we aan in Night Club 'Drums'. Het zag er op zich nog best goed uit met allemaal mooie spiegels aan de muur en een mooie zwart/witte dansvloer, het was niet zo heel groot. Als ik de foto's laat zien van het uitgaan kun je zien dat we een geslaagde avond hebben gehad! Rond 4 uur hebben we de taxi terug genomen naar het ziekenhuis.

Zaterdag ochtend zijn we weer naar Katete geweest om naar het internetcafé te gaan om foto's te sturen, maar ja we zitten in Afrika dus het zat om één of andere reden dicht. Dit was al de 2e keer dat we hier waren geweest maar de vorige keer was het café ook al dicht. Jullie moeten dus nog even wachten op de foto's. Met de dongel kunnen we namelijk geen foto's sturen omdat de verbinding te traag/slecht is.
's avonds zijn we met 8 mensen naar de 'Ghost dance' geweest. We gingen met een ossen kar richting een dorpje, het was ong. een uurtje met de ossen kar. Toen we aankwamen in het dorpje kwamen er echt super veel kinderen naar ons toe rennen en allemaal wilde ze je handjes geven, het was echt heel schattig om te zien. We kregen een rondleiding door het dorp en hier kwamen we nog meer kinderen tegen, de kinderen vonden het helemaal geweldig om op de foto te gaan dus hebben veel foto's gemaakt. Na de rondleiding moesten we op een rijtje stoelen gaan zitten, alle kinderen gingen voor ons zitten en begonnen met zingen. Na een paar liedjes werden we gevraagd om naar een huisje te gaan, de stoelen waar we op zaten werden door de kinderen op hun hoofd mee genomen. Toen we in het huisje zaten begon er een vrouw met trommelen en kwamen er 2 vrouwen binnen met allemaal witte verf stippen op zich. Ze begonnen met dansen en het is echt bizar hoe hun kunnen dansen! Na een half uurtje was het afgelopen en werden we uitgenodigd voor een diner, het was natuurlijk traditioneel eten maar het was wel echt super lekker.
Na het eten werden onze stoelen weer verplaatst naar de echte 'Ghost dance', dit was toch wel erg apart. Sommige van jullie heb ik het filmpje misschien wel laten zien dat er mensen aan het dansen zijn met een rokje van riet en rare maskers op. Het was onder een boom en in het donker, je mocht de dansers niet aankijken dus er hing een raar sfeertje. Na 3 kwartier zijn we weg gegaan want het bleef maar hetzelfde, de weg terug was natuurlijk weer met de ossenkar en we konden heerlijk genieten van de mooie sterren en een volle maan.

Vorige week heb ik voor het eerst de operatiekamer gezien en het was echt super leuk. De eerste operatie die ik heb gezien was een sterilisatie van een vrouw dus gelukkig niet in één keer heel heftig. De operatiekamer zag er nog best goed uit, ze zijn natuurlijk niet zo streng als in Nederland maar ze letten er wel op of alles steriel blijft. Na 2 sterilisaties ben ik naar een andere operatiekamer gegaan waar een tumor uit een arm van een baby van 3 maanden werd gesneden. Dit leek wat meer op een echte operatie en vond het wel stoer om te zien hoe een huid er nou van binnen uit ziet.
Verder heb ik nog 2 huidtransplantaties gezien, ééntje was het jongetje met de krokodillen beet en de andere was diabeet met een voetwond. Ook heb ik nog een biopsies gezien, een onvolledige miskraam en een sterilisatie bij een man. Dit heb ik allemaal me eerste dag gezien dus het was een leerzame dag!

Mijn tweede dag in de operatiekamer was echt super gaaf. Ik heb 2 keizersneden gezien en er werd een baarmoeder verwijderd. Als eerst de keizersneden, het was echt super om te zien hoe er een baby uit een buik wordt gehaald. De eerste baby lag in een stuit dus eerst werden de beentjes eruit gehaald en als laatst het hoofdje. Het was echt een super mooi bruin meisje.
Het tweede kindje lag wel goed dus eerst werd het hoofdje eruit gehaald en het begon meteen goed te huilen. Het babytje was erg wit van het huidsmeer dus ik mocht het babytje schoonmaken en in een doek wikkelen. Het was echt super schattig om te zien en mee te maken!
Na de 2 keizersneden kwam er een oude vrouw die een opgezwollen buik had, haar baarmoeder moest verwijderd worden. Na de operatie was de vrouw gewoon weer mager, terwijl ze voor de operatie wel zwanger leek. Tijdens de operatie bleek dat de vrouw vocht in haar ovarium had zitten, er moest meer dan 1 liter vocht uitgehaald worden om het uit haar buik te halen. Details zal ik besparen voor de mensen die hier niet van houden, maar ik vond het echt gaaf om te zien! (Ik mocht de baarmoeder zelfs ook nog even vast houden ;-))

Verder heb ik van het weekend weinig gedaan, hier was het vrijdag ook goede vrijdag en paasweekend dus er was weinig te beleven. Verder voelde ik me Vrijdag al niet zo lekker en Zaterdag heb ik gezellig de hele dag op me bed gelegen. Gelukkig hadden we de laptop van 2 andere studenten waar een aantal films op stonden dus ben de dag doorgekomen met film kijken en me boek lezen! Zondag dacht ik me beter te voelen, we hadden om eieren gevraagd bij het ontbijt omdat het Pasen was dus heb lekker genoten van me ontbijt! Helaas moest ik ervoor boeten in de middag en avond, want toen voelde ik me nog slechter! Maandag was het tweede Paasdag en was ik nog steeds niet lekker dus al met al was het een saai weekend.

Dinsdag zijn Celine en ik naar 'Rural Health Center Undi' geweest, dit is een soort huisartsenpost van een dorp/regio. Toen moesten beginnen wisten we allebei niet wat de bedoeling was dus ik ging naar het labaratorium en Celine ging naar een ander kamertje. Het was echt leuk om te zien want we waren hier een dokter! Dus we moesten eerst de klachten opschrijven, kijken wat de diagnose kan zijn, doorsturen naar het lab en medicijnen voorschrijven. Het is hier dus heel normaal dat een verpleegkunde student dat doet in plaats van een arts.
Om een beeld te krijgen wat ik die ochtend allemaal heb gedaan: Ik heb samen met 2 andere verpleegkunde studenten 83 RDT testen (de test voor Malaria) gedaan, hiervan waren er 54 positief. Dus we hadden 54 Malaria gevallen in de ochtend. Het was op een gegeven moment echt gekkenhuis want de twee waren er testen aan het afnemen en ik moest alle gegevens van de patiënten opschrijven en kijken of ze positief of negatief waren.
's middags heb ik bij het screenen gekeken, hier werden dus de patiënten ontvangen door de verpleegkunde studenten en moet je vragen wat de klachten zijn, temperatuur opnemen (als je Malaria positief bent, heb je vaak koorts), en leeftijd. Vanuit hier stuur je ze door naar het Lab om een RDT test te doen en daarna komen ze weer terug om medicijnen voor te schrijven. Ik heb vandaag dus gewoon me eigen patiënten gehad!

Verder gaan we deze week hard aan ons project werken aangezien we nog maar 2 weken hebben voordat we het moeten presenteren aan alle dokters hier!

Heeel veeel liefs uit Zambia

  • 26 April 2011 - 16:46

    Lisanne V:

    Haai Manon,
    Helemaal leuk om weer een bericht van je te lezen!!!!
    Wat maak je toch veel bijzondere dingen mee :)
    Ben trouwens erg benieuwd naar de foto's van het uitgaan ;)
    Wauw en wat een leerzame ervaringen doe je allemaal op zeg!
    Heel veel succes met je project, maar dat komt helemaal goed.
    xxxxxxxx

  • 26 April 2011 - 16:53

    Manon:

    Supersuper leuk en interresaant weer! Ben benieuwd naar je foto's! Jammer dat je ze niet kon versturen maarja dat komt ook wel weer! Het gaat al snel! Veel succes met je project en ik zal je snel weer mailen over hoe het hier gaat! Paasfeest was leuk! :P

  • 26 April 2011 - 16:54

    Laurien:

    Weer een leuk verhaal!
    Het doet met trouwens goed te zien dat het weerbericht op deze site nu niet steeds donkere wolkjes met regen aangeeft, maar een zon met wolkje en 26 graden.

    Liefs

  • 26 April 2011 - 20:15

    Dhylia:

    Heey Manon, leuk weer van je te horen. Als ik dit allemaal lees, ben ik jaloers op je, want wat een pracht ervaringen doe je op in Zambia.
    Dit is echt top voor je verpleegkundige opleiding, succes nog met je project!
    Geniet van de laatste weken daar, liefs van de hele fam. uit Vragender, groetjes Dhylia

  • 29 April 2011 - 11:25

    Leonie:

    Hoi Manon,

    Fijn om weer van je te horen. Je maakt echt veel mee!!
    Heb je ook foto's? Ben erg benieuwd!

    Fijn weekend,

    Leonie

  • 30 April 2011 - 14:49

    Sanne:

    Heey Manonie :D
    Ik ontdek net dat jij ook een waarbenjijnu site hebt en ik heb al die tijd gedacht dat alleen Celine dit had! Wordt dus tijd om nu jou verhalen ook door te gaan lezen! Haha, maar nu eerst koninginnedag vieren! Geniet nog even van de laatste weekjes!!
    Liefs Sanne (HU)

  • 01 Mei 2011 - 10:39

    Antoinette:

    Lieve Manon, je zusje heeft de foto's er op gezet. Niet helemaal op volgorde, maar wij vinden het erg leuk om ze te zien. Krijgen we een beetje een beeld wat jij ziet en mee maakt. Wat een drukte op de kinderafdeling, en zo mooi de natuur daar. Groetjes van ons allemaal.

  • 02 Mei 2011 - 13:10

    Vragender Wolfjes:

    Geweldige foto's Manon!! Eindelijk een indruk waar je bent, maar het blijft ongelooflijk.

    Liefs van ons allemaal,

    Uit Vragender xx

  • 03 Mei 2011 - 18:39

    Oma En Niek:

    Mooie foto's van je gezien. Leuk om je verhalen te lezen. We houden het goed bij wat je allemaal mee maakt. Groetjes en veel liefs van oma van de Wolfshaar en Niek.

  • 03 Mei 2011 - 19:29

    Shirley:

    Manon!

    Super leuk om eens de foto's te bekijken, anders dan verhalen horen.
    Het schiet al echt op zeg.
    Heel veel succes nog!

    xxx Shirley

  • 09 Mei 2011 - 06:34

    Anouk:

    Hee Manon! Wat leuk dat je foto's hebt toegevoegd!! Veel plezier nog de laatste paar weken!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Katete

Stage in Zambia

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2011

Laatste week

29 Mei 2011

Week 10 en 11

10 Mei 2011

Week 8 en 9

26 April 2011

Week 6 en 7

15 April 2011

Alweer op de helft van me stage!
Manon

ManonGroen

Actief sinds 03 Maart 2011
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 26693

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 21 Januari 2018

Nieuw Zeeland

03 Oktober 2016 - 26 Oktober 2016

Vietnam

02 Oktober 2013 - 10 December 2013

Backpacken in Thailand, Maleisië en Indonesië

11 Maart 2011 - 06 Juni 2011

Stage in Zambia

Landen bezocht: