Week 10 en 11 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Manon Groen - WaarBenJij.nu Week 10 en 11 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Week 10 en 11

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 Mei 2011 | Zambia, Livingstone

Hi Allemaal,

Hier is dan een van mijn laatste berichtjes vanuit Zambia, want over 1 week ben ik gewoon alweer thuis! Het gaat hier echt heel snel voorbij, vooral nu ik echt vakantie aan het houden ben.

Maandag zijn Laurien en Ivar dus gekomen, ze waren rond een uurtje of 17.00 aan bij het ziekenhuis en hadden een lange reis achter de rug. We hebben een zak chips en een fles wijn open gemaakt en begonnen met alle verhalen over het ziekenhuis en Zambia. Na het avondeten heb ik alle foto's laten zien en zijn daarna lekker naar bed gegaan.
Dinsdag zijn Laurien en ik een stukje gaan lopen zodat Laurien de omgeving van Katete kon zien, mooie bergen, natuur en natuurlijk veel Zambianen! Het was erg warm dus we hebben de tocht iets verkort en zijn weer terug naar het huisje gegaan. Hierna hebben Celine en ik een rondleiding gegeven door het ziekenhuis. 's middags zijn Ivar, Laurien en ik naar Katete gelopen, ik moest natuurlijk laten zien hoe leuk het is dat je eerst 3 kwartier moet lopen voordat ik het dorp bent ;-)
We zijn over de markt gelopen en zijn even naar Fibi gegaan om de lekkere bananenmuffins te halen, Fibi's is het restaurant waar we een paar keer heen zijn geweest om te avond eten. We hebben de fietstaxi weer terug genomen naar het ziekenhuis en toen was de dag alweer bijna voorbij!
Woensdag heeft Laurien een dagje mee gelopen op de kinderafdeling. Omdat ik toch weinig te doen had ben ik ook maar mee gegaan en ben blij dat ik het heb gedaan. Op mijn laatste dagje in het ziekenhuis mocht ik nog een bloedtransfusie doen, het was niet zo heel veel (80 Ml bloed) maar heb toch weer wat goeds mogen doen op mijn laatste dagje. 's middags moesten we afscheid gaan nemen van het ziekenhuis, alle verpleegkundigen/artsen/verpleegkunde studenten enz. Natuurlijk is het nooit leuk om afscheid te nemen maar ja, het is niet anders. Het idee dat we daarna lekker kunnen gaan reizen maakt het natuurlijk goed!
's avonds zijn we natuurlijk bij Fibi wezen eten omdat het onze laatste avond was, iedereen ging mee dus het was erg gezellig. Na het eten nog even wat gedronken bij Malo Gardens en daarna op naar huis om me tas in te pakken!

Donderdag ging om 05.20 de wekker omdat we om 6.00 uur in de taxi naar Mefue (South Luguanga) moesten zitten, we gingen mooi op tijd weg dus zouden op tijd aankomen in Flatdogs. We wisten dat de weg naar het safari park erg slecht was, maar zo slecht had ik toch echt niet verwacht. We reden in een gewone lage auto en het leek wel alsof we Dakar aan het rijden waren! Het grootste deel van de weg was zand met grote gaten waardoor de onderkant van de auto elke keer over het harde zand heen ging, de taxi chauffeur zei dat hij dit wel vaker deed maar af en toe hoorde je hem toch ook wel even zuchten. Rond 12 uur kwamen we aan bij de lodge, eerst even lekker wat gedronken en daarna naar de tent toe. De safaritent was echt super gaaf, we sliep de eerste nacht dus ik een safaritent aan een rivier met allemaal krokodillen en nijlpaarden. Het geluid wat nijlpaarden maken is echt te grappig, het lijkt net of iemand je de hele tijd aan het uitlachen is.
Eenmaal onze spullen in de tent gezet en genoten van het mooie uitzicht zijn we heerlijk bij het zwemband gaan zitten. We waren allemaal aardig moe van de reis dus zijn allemaal heerlijk in slaap gevallen. Gelukkig was niemand erg verbrand dus dat viel mee, 's avonds hebben we super lekker gegeten en daarna een lekkere cocktail gedronken. Toen we eenmaal in bed lagen zagen we opeens een nijlpaard voorbij onze tent wandelen, het was echt gaaf om zo'n beest van dichtbij te zien, helaas konden we geen foto's maken omdat het tentgaas weerkaatste.

Vrijdag ochtend ging de wekker weer om kwart voor 6 omdat we op onze eerste safari gingen, dus om kwart over 6 zaten we met z'n alle op een jeep richting het park. Onderweg kwamen we al allemaal apen tegen maar dat zijn gelukkig niet de enige dieren die we hebben gezien. We hadden gekozen voor een combi-safari dus eerst met de auto dan een stuk lopen en dan weer met de auto. We kregen veel informatie over de voetsporen en poep van de dieren, we moesten elke keer raden waarvan het kon zijn. (Gelukkig heb ik ook nog een keer iets goed geraden, namelijk de poep van een olifant ;-)).
Toen we terug kwamen bij de jeep stond er een grote olifant aan een boom te eten. We moesten snel de jeep in maar had gelukkig nog wel de tijd om er een mooi filmpje van te maken. Eenmaal weer in de jeep gingen we weer richting onze lodge, onderweg kwamen we nog een buffel, nijlpaarden (in het water) en natuurlijk apen tegen. Na de safari hebben we heerlijk de hele middag bij het zwembad gelegen, we moeten hier namelijk ook aan onze kleur werken!
Rond 4 uur gingen we op avond safari, we begonnen met een lekker kopje thee en stukje cake en gingen daarna weer richting het park. In deze safari hebben we natuurlijk weer zebra's, impala's, mieren, termieten en vogels gezien. Toen het een beetje schemerig begon te worden hebben we genoten van een mooie zonsondergang. Opeens zag Celine met haar goede ogen een paar giraffen aankomen, in het begin waren het er maar 2 en daarna kwamen er nog 3 aangelopen. Toen het eenmaal echt donker was gingen we met een lamp opzoek naar dieren, hier hebben we nog olifanten, een hyena, nijlpaarden (op het land) en katachtige beesten gezien.
's avond hebben we heerlijk genoten van een uitgebreide maaltijd, ik heb in deze 2 dagen meer groente gegeten dan in de hele 10 weken dat ik hier ben!
We gingen op tijd naar bed omdat we al een paar dagen vroeg uit bed moesten en dus heel moe waren. We sliepen deze nacht in een chalet omdat de safaritenten al volgeboekt waren. Toen we op onze kamer kwamen begon het feest, eerst had Laurien een lekkere grote spin op haar bed zitten en daarna vloog er een vleermuis door de kamer heen. Doordat we nogal luidruchtig waren kwam de bewaking al snel kijken wat er aan de hand was. De vleermuis hadden ze naar buiten gejaagd en wij zijn snel de klamboe in gegaan en er niet meer uit gekomen.

's ochtend rond half 7 begon het feest weer opnieuw, Laurien was wakker geworden van rare geluiden. Toen ze het raam uit keek zag ze een olifant lopen voor het huis. Het komt natuurlijk niet vaak voor dat je olifanten in je tuin heb lopen, dus Laurien had mij wakker gemaakt. We gingen samen naar buiten om ze van dichtbij te bekijken, we waren de deur nog niet uit of er stond alweer een mannetje van de bewaking. Samen met hem stonden we voor onze chalet toen er nog meer olifanten aan kwamen lopen, het waren er ong. 5 en 2 baby olifantjes. (Voor de mensen waarbij dit erg ongeloofwaardig klinkt, ik heb weer een leuk filmpje dus heb bewijs!)
's middags hebben we nog genoten van een lekkere gezonde lunch en gingen daarna weer terug naar Chipata. Ook deze keer leek het net alsof we Dakar aan het rijden waren, alleen was deze auto wel wat beter maar als nog was het een lange rit.
We hebben bij de Mexicaan in Chipata overnacht en waren van plan om rond half 9 richting Malawi te vertrekken. Om 10 uur kwam dan eindelijk de taxichauffeur aan rijden, hij moest eerst de auto van gister naar de garage brengen want die had de tocht toch niet helemaal overleefd.

De rit van Chipata naar Lilongwe was weer erg zwaar, we hadden onderweg wat problemen met de auto en de taxichauffeur wist niet zo goed de weg. We hebben er uiteindelijk 6,5 uur over gedaan om aan te komen in Salima, dit is een dorpje richting Lake Malawi. Onderweg moesten de banden nog even aangedraaid worden want die waren een beetje los gegaan, tja, zo gaat het hier in Afrika ;-).
De volgende ochtend hadden we weer op tijd de wekker gezet omdat we naar Cape Maclear wilde gaan, de eerste bus ging alleen pas rond 11 uur dus hebben weer lekker een paar uur zitten wachten op het busstation. De bus zat al vol toen wij erin gingen dus mocht lekker de hele reis in het gangpad staan, de reis duurde ong. 3 uur. Toen we in Monkey Bay aan kwamen moesten we nog een 'Mantola' nemen naar Cape Maclear, we wisten niet zo goed wat we erbij voor moesten stellen maar daar kwamen we snel genoeg achter. We zaten in een pick-up waarin we met 22 mensen achterin zaten, met bagage. Het was wel leuk om een keer te doen maar ik zit toch echt liever in een gewone auto!
Eenmaal in Cape Maclear aangekomen konden we eindelijk genieten. We hadden een leuke lodge gevonden en hebben lekker aan het strand/meer kunnen liggen. Malawi is echt een super mooi land en Lake Malawi is een super mooi meer met heel helder water. 's avonds zijn we een stukje gaan lopen langs het strand en we kwamen al snel bij een soort bar aan het water. Het was erg leuk want 1 iemand begon met trommelen op een djembé en opeens kwamen over trommels vandaan en mochten we leuk gaan trommelen. Natuurlijk wij als Nederlanders bakte er niks van, maar de Malawianen konden het echt goed. Er waren ook een paar kinderen die echt super goed en uitbundig konden spelen.
De volgende ochtend heb ik heerlijk uitgeslapen en daarna lekker aan het strand gelegen. We hadden besloten om lekker een dagje rustig aan te doen omdat we alweer een paar reisdagen achter de rug hadden. Het weer was niet zo heel bijzonder want het was een beetje bewolkt, maar we hebben alsnog genoten. 's middags hebben we nog een stukje gelopen door het dorpje, het was wel één straat dus daar waren we ook snel op uit gekeken.
Woensdag hadden we een boot tochtje op het programma staan, dus om half 10 stond de boot klaar om te vertrekken. Zoals sommige van jullie wel weten heb ik niet echt hele goede ervaringen met boottochtjes, maar dit was echt super leuk. We gingen naar een eilandje toe en hebben daar gesnorkeld, ja zelfs ik ben het water in geweest om de vissen van dichtbij te bekijken!
Op het eiland gingen de mensen die met ons mee waren eten voor ons maken, dit deden ze op een vuurtje en een rooster. We hebben heerlijk rijst met gehakt en een super lekker sausje. Na het eten zijn we naar een ander eilandje gegaan om een zeearend te zien, ze floten een keer, gooide een visje en daar kwam de zeearend aan! Hierna hebben we nog een duik genomen in het heerlijke en heldere water en zijn daarna weer terug gegaan naar de lodge. Het was echt een heerlijke dag en aan het eind van de middag kwamen we er ook achter dat we lekker verbrand waren!
Donderdag was alweer onze laatste dag in Cape Maclear dus we hebben weer heerlijk aan het strand gelegen en natuurlijk onze tas ingepakt. We gingen weer met een 'Mantola' naar Monkey Bay, hier sliepen we in een Eco lodge. Dit betekend dat er geen elektriciteit is, dus 's avonds waren we leuk met allemaal kaarsen aan het eten en daarna de weg naar de kamer zoeken en ook daar weer alle spullen pakken met een kaars aan. Het was niet zo'n heel groot succes maar ja, dat hebben we ook weer meegemaakt.

Vrijdag ging de wekker om 04.50 omdat we met de bus naar Chipata wilde gaan. Dus om kwart over 5 gingen we lopend met al onze bagage naar het busstation. Om 10 voor 6 vertrok de bus richting Lilongwe, gelukkig konden we nu wel zitten dus dat was wel fijn. Toen we eenmaal in Lilongwe waren moesten we opzoek naar een minibus die naar de grens zou gaan. We zaten weer leuk opgepropt in een busje voor ong. 2 uur maar dan waren we wel bijna bij de grens. Vanaf een klein plaatsje moesten we nog met de taxi naar de echte grensovergang. Gelukkig ging dit helemaal goed en mochten we gewoon weer terug naar Zambia, hier kunnen ze soms namelijk nogal moeilijk over doen. Vanaf de grens hadden we weer een taxi naar Chipata en ondertussen was het alweer 3 uur voordat we op onze eindbestemming waren. Hier hebben we rustig aan gedaan en lekker gegeten.
Zaterdag stond er weer een lange reisdag op het programma, we wilden van Chipata naar Livingstone. Dit is ongeveer 1150 kilometer. In Chipata konden we de eerste bus nemen naar Lusaka, die vertrok tussen half 5 en 5 uur. Rond half 12 kwamen we aan in Lusaka en vanaf hier moesten we weer de volgende bus hebben naar Livingstone. De bus zou om half 1 vertrekken maar we zitten in Afrika dus hij vertrok rond kwart voor 2. Onderweg konden we nog genieten van een mooie zonsondergang en kwamen rond half 8 aan in Livingstone. We hadden geluk dat er nog plek was in het backpackershostel dus we hebben daar nog even een drankje gedaan en zijn toen lekker naar bed gegaan.

Vandaag hebben we heerlijk de hele dag uitgerust van al het reizen. We hebben van 10 tot 4 bij het zwembad gelegen in de zon. Morgen gaan we als het goed is naar de Victoria Falls, dit zijn één van de grootste watervallen van de wereld dus ben erg benieuwd.

Kus en veel liefs uit Zambia

• 29 Mei 2011 - 17:26

Liefste Zusje:

Sis, erg leuk weer om te lezen wat je allemaal mee heb gemaakt! Heel veel plezier met Laurien en ik kan niet wachten om jullie weer op te komen halen!
    Dikke kus lisanne

• 29 Mei 2011 - 18:28

Anouk:

Hee Manon! Wat een super reis!! Ben jaloers!! Veel plezier nog het laatste weekje.. Geniet er nog maar van, want voor je het weet zit je weer in saaie nederlandse landschap!! Groeten aan laurien!! XX

• 29 Mei 2011 - 18:41

Kim:

Lieve Manon en Laurien,

Ook dit klinkt weer helemaal geweldig! Echt super zo'n reis samen!!

Geniet er nog maar even heel erg goed van!

Liefs Kim

• 30 Mei 2011 - 11:55

Leonie:

Lieve Manon,

Wat geweldig om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. Super al die dieren en belevenissen!
    Geniet er nog lekker van deze laatste week!!
    Liefs van ons allemaal,

Leonie

• 30 Mei 2011 - 11:55

Leonie:

Lieve Manon,

Geniet er nog lekker van deze laatste week!!
    Liefs van ons allemaal,

Leonie

• 02 Juni 2011 - 09:25

Antoinette:

Hoi Manon, kan me niet voorstellen dat je over vier dagen alweer thuis komt. Achter af wel vlug omgegaan.
    Maandagavond alweer op schiphol.
    We moeten je kamer nog steeds opruimen...
    Groetjes van ons allemaal.