Week 8 en 9 - Reisverslag uit Katete, Zambia van Manon Groen - WaarBenJij.nu Week 8 en 9 - Reisverslag uit Katete, Zambia van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Week 8 en 9

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

10 Mei 2011 | Zambia, Katete

Helloo,

Hoe gaat het in Nederland, nog steeds mooi weer? Ik vind het echt jammer dat ik niet in Nederland ben, want mis het wel om even gezellig op het terras te zitten of ergens een ijsje te halen met het mooie weer. Maar dat ik in Afrika ben overtreft het toch wel, ik ben blij dat ik hier zit! ;-)

Hier weer een verslag over wat ik deze 2 weken heb gedaan.
Het is natuurlijk Koninginnedag geweest in Nederland en aangezien we allebei geen oranje kleren mee hadden genomen hebben we het maar niet gevierd. Ik heb eindelijk in het internetcafé foto's kunnen sturen naar huis zodat ze op internet gezet konden worden. Ik moet zeggen dat het niet de leukste foto's zijn waar ik op sta, maar die bewaar ik natuurlijk voor als ik terug ben in Nederland. ;-) 's middags werden we gevraagd om mee te helpen op Mbusa, de kinderafdeling, er was namelijk weer geen bloed en er moesten 5 bloedtransfusies gedaan worden. Dus Celine en ik hebben op Koninginnedag een bloedtransfusie gedaan, 300 ml van de moeder aan het kind gegeven. Ik heb me nog nooit zo nuttig gevoeld op Koninginnedag!

Vorige week Maandag was hier een 'Public Holiday' dus we hoefde niet te werken, we wilde eigenlijk wel in de middag wat gaan doen op de afdeling maar ze kwamen op het idee op de berg achter Katete te gaan beklimmen. Dat hebben we natuurlijk niet afgeslagen dus we zijn gezellig met Annabelle en Beth naar de berg gegaan. We hebben de berg echt beklommen, er was geen pad die ophoog liep dus we moesten via stenen en door de 'bush bush' naar boven klimmen. Onderweg kwamen we nog een impala tegen die ik helaas niet kon zien omdat ik te laat was met kijken. Het uitzicht op de berg was echt super mooi! Het was zeker de moeite waard, na een week ziek zijn had ik natuurlijk helemaal geen conditie meer dus ik moet zeggen dat ik er wel een beetje moeite mee had om boven te komen.
De weg terug was helemaal erg, omdat er natuurlijk geen pad was en de berg best wel stijl was gleed ik echt de hele tijd weg. Ik heb dan wel op turnen gezeten maar ik kon me evenwicht toch echt niet houden, ik ben wel 6 x uitgegleden en op me kont gevallen.

Verder zijn we goed opgeschoten met ons project, aankomende dinsdag moeten we het project presenteren voor alle artsen van het ziekenhuis. Heel erg spannend maar heb gelukkig al presentaties gezien die echt super slecht waren dus het kan altijd mee vallen ;-)
We hebben 17 interviews gedaan met ouders van de ondervoede kinderen. In het interview hebben we besproken wat de oorzaak is van de ondervoeding, of ze educatie hebben gehad over voeding, educatie in het ziekenhuis zelf en wat ze hun kinderen geven als ze weer thuis zijn.
Als iemand het verslag graag wilt lezen mag dat natuurlijk ;-).

In de ochtend heb ik deze week voor het laatst om Mbusa gewerkt, de kinderafdeling. Hier heb ik weer leuk medicijnen mogen delen, injecties mogen geven, infuus geprikt (wat helaas niet lukte) en een maagsonde ingebracht. Ook heb ik educatie gegeven aan de ouders van de ondervoede kinderen. Het was erg leuk om te doen, want in eerste instantie wilde niemand me helpen met vertalen van Engels naar Chichewa maar na een tijdje kwamen er mensen binnen lopen die graag wilden helpen en aan het eind waren we met z'n 5e aan het vertellen over voeding.

Vorig weekend hebben we zoals gewoonlijk weer lekker rustig aan gedaan en aan onze bruine kleur gewerkt, aangezien ik de reactie kreeg dat ik nog helemaal niet bruin was op de foto's.
Ik heb gelukkig nog 4 weken om aan me kleurtje te werken dus ik denk dat dat wel goed gaat komen! We kunnen nu al goed merken dat het hier nu winter is, want 's avonds kan het goed afkoelen en moet je echt een vest en lange broek aan. Maar 's ochtends en 's middags is het gewoon super lekker weer.
Het is wel grappig want de Zambianen vinden dat het overdag ook heel koud is dus ze lopen hier met vesten aan, terwijl wij niet eens in de zon kunnen zitten omdat het te warm is. Als je er dan wat van zegt dan krijg je meteen de reactie: 'Kom maar eens in de zomer, dan is het pas warm in Zambia'.

Dit weekend was het rustig bij het ziekenhuis want er was een groepje studenten naar South Luguanga park (het safari park) dus konden eigenlijk niet zo heel veel ondernemen. We hebben natuurlijk weer lekker in de zon gezeten en vrijdag avond zijn we wat gaan drinken in Katete. Het was weer super gezellig en heb zelfs een huwelijksaanzoek gekregen ;-). Hij was 27 en ik 20 dus dat was de perfecte combinatie en als we gingen trouwen zouden we hele, hele, hele mooie kinderen krijgen! Haha!

Ik ben erachter gekomen dat mijn naam hier ook heel leuk is, ik heet hier namelijk 'enjoyment'. Dus na een aantal biertjes begonnen de Zambianen me 'Enjoyment evergreeny' te noemen, hoeveel lol kan je hebben om de naam van iemand!

Aangezien ik me verhaal vergeten ben te plaatsen zijn we alweer een paar dagen verder en hebben we eindelijk onze presentatie gehad. Het was echt super stressvol, we hebben maandag avond nog tot 12 uur aan onze presentatie gezeten want een presentatie in het Engels en voor allemaal artsen is niet niks. 's ochtends hebben we weer om 6 uur de wekker gezet om het nog even door te nemen en natuurlijk ging de presentatie helemaal goed. We kregen veel complimentjes dus dat was leuk om te horen!!

Maandag komen Laurien en Ivar (de vriend van Celine) al en dan gaat het echte reizen door Zambia beginnen! Ik heb er echt super veel zin in, de plannen zijn om eerst naar South Luangwa Park te gaan, daarna richting Malawi voor een weekje en dan richting Livingstone voor de Victoria Falls en dan alweer naar Lusaka voor de terugvlucht!

Na deze week nog maar 3 weken om hier te genieten van alles :O, nogmaals het gaat hier zoo snel voorbij dat is gewoon niet te geloven! Ik kijk er wel naar uit om alle verhalen te vertellen en de foto's te laten aan jullie, ik vind het ook echt super leuk om de reacties te lezen op mijn verhalen! :D

Heel veel liefs uit Zambia!!

  • 10 Mei 2011 - 15:29

    Laurien:

    Ik kan weer als eerste een reactie plaatsen! Yes! Heb er ook heel veel zin in.. Tot maandag, Xxx

  • 10 Mei 2011 - 15:34

    Anouk:

    Leuk verhaal weer!! Geniet van je laatste tijd daar, en met je reis met Laurien!! Veel plezier. X

  • 10 Mei 2011 - 15:59

    Liefste Zusje:

    Ik kan niet wachten! X.

  • 10 Mei 2011 - 16:42

    Kristel:

    Lieve manon,

    Wat een geweldige verhalen!! Wat heb je een mooie tijd... Je moeder was gisteren hier, om de oma'tjes naar hun vakantiebestemming te brengen, ze heeft ook veel verteld. Echt super!!

    Ik wens je nog heel veel plezier en succes de laatste weken, geniet ervan als Laurien langs komt! Jullie gaan het vast gezellig hebben.

    Hele dikke kus Kristel en groetjes van de rest van de Wolfies

  • 10 Mei 2011 - 17:18

    Manon:

    Supersuperleuk weer je verhaal! (ik had net ook al een reactie gestuurd dus misschien krijg je m dubbel, weet ik niet, maar hij stond er nog niet)
    Maar echt weeer superleuk om te lezen! En als je terugkomt gaan we zeker weten terrasje pakken EN ijsje halen! :D Hopelijk heb ik je een beetje op de hoogte gehouden met mn verhalen! Maar je wordt vast door de andere ook goed op de hoogte gehouden! :)
    Nog heel veel plezier!
    Liefs en dikke kus!
    PS: had je geprobeert te bellen maar kreeg iets raars te horen dus ik probeer het nog wel weer xtje! :)

  • 11 Mei 2011 - 08:08

    Antoinette:

    Fijn dat je presentatie goed gegaan is.
    We missen je thuis wel hoor. Maar nog 26 dagen, geen maand en je bent alweer thuis. Geniet je van alle luxe hier. Moet je kamer nog wel opruimen. Groetjes van ons allemaal.

  • 11 Mei 2011 - 11:57

    Kim:

    Super verhaal weer Enjoyment evergreeny! Leuke naam trouwens:)
    Geniet nog even daar en dan heeel veel plezier met Laurien!!!

    Liefs

  • 11 Mei 2011 - 18:15

    Leonie:

    Hoi Manon!

    Leuk om je belevenissen te lezen! Ik heb je verhaal uitgeprint en het samen gelezen met de oma's.
    We zijn blij dat je binnenkort weer deze kant op komt, maar geniet er nog even lekker van!!

    Liefs van ons allemaal!

  • 11 Mei 2011 - 20:14

    Familie Zwambag:

    Hallo Manon, eindelijk de tijd genomen om even iets van ons te laten horen. Uiteraard hebben we wel veel aan je gedacht, vooral Isabel en Sara hebben veel vragen over Zambia gesteld. Van Isabel moesten we vooral vertellen dat je moeder stiekem je Uggs heeft gedragen... met ons gaat alles prima en we zijn blij om te horen dat alles zo goed daar gaat. Geniet met volle teugen van je rond reis en tot gauw. Groeten Wido& Christa, Isabel, Sara en Feline Zwambag

  • 15 Mei 2011 - 13:25

    Anita Dute:

    Hoi Manon,

    fijn dat je een leuke, spannende en ook leerzame tijd hebt gehad. Vanaf nu dus lekker vakantievieren met laurien, geniet ervan. Heel veel plezier en ook ik wil graag je verhalen horen en foto's bekijken.
    Doeg

  • 16 Mei 2011 - 18:21

    Tessa:

    Klinkt harstikke leuk al die verhalen van je! Geniet er nog maar even goed van en daarna nog veel plezier met je reis! En tot snel! xx

  • 28 Mei 2011 - 09:08

    Sophie:

    Heeeee Mennie.

    Wat superleuk om je verhalen hier te lezen!! :D Klinkt allemaal helemaal super!! En je doet echt supergoede dingen daar!! Ben echt trots op mijn Groen <3 Je bent een kanjer!
    Super veel plezier nog, Geniet van het rondreizen, het land. en dan zie ik je snel weer!!!

    Dikke kus je vriendinnetje,
    Sophie..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Katete

Stage in Zambia

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2011

Laatste week

29 Mei 2011

Week 10 en 11

10 Mei 2011

Week 8 en 9

26 April 2011

Week 6 en 7

15 April 2011

Alweer op de helft van me stage!
Manon

ManonGroen

Actief sinds 03 Maart 2011
Verslag gelezen: 1083
Totaal aantal bezoekers 26690

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 21 Januari 2018

Nieuw Zeeland

03 Oktober 2016 - 26 Oktober 2016

Vietnam

02 Oktober 2013 - 10 December 2013

Backpacken in Thailand, Maleisië en Indonesië

11 Maart 2011 - 06 Juni 2011

Stage in Zambia

Landen bezocht: