Alweer ruim over de helft van mijn reis! - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Manon Groen - WaarBenJij.nu Alweer ruim over de helft van mijn reis! - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Alweer ruim over de helft van mijn reis!

Door: Manon Groen en Lisanne Voskuilen

Blijf op de hoogte en volg Manon

20 November 2013 | Maleisië, Malakka

Hoooi allemaal,

Het was alweer tijd om een nieuw verhaal te plaatsen na alweer bijna 2 weken. De tijd gaat voor ons zo snel voorbij, over minder dan een maand ben ik gewoon alweer terug in Nederland...
We hebben weer super veel gezien en meegemaakt hier in Maleisië, leuke maar ook minder leuke dingen!

We waren gebleven bij Pulau Penang, een super leuk eiland van Maleisië. We sliepen in Georgetown, de grote stad van Penang waar culturen bij elkaar komen. De eerste dag dat we hier waren hebben we de stad verkend, we hebben een temple, moskee, chinese tempel, birmese tempel en kerkjes gezien. In Georgetown zit veel street art, allemaal muurschilderingen en ijzere kunstwerken zijn via een bepaalde route te bekijken. We hebben wat leuke dingen uitgezocht en zijn hier langsheen gelopen. Ook staat Penang bekend om het goede eten, overal op straat staan eettentjes waar ze ter plekke super lekker eten maken. Verder hebben ze ook foodcourts, dit is een grote plek waar allemaal eettentjes in een rondje staan met een grote binnenplek met stoelen en tafels om te eten. Leuke live muziek en feestelijke versiering met gekleurde lampjes en kerstversiering maakte het gezellig. We hebben hier heerlijk 2 dagen gegeten! Onze 2e dag zijn we naar het National Park geweest, we gingen hier met een lokale bus heen dus het duurde even voordat we er waren. We hebben hier een boot genomen naar een mooi strand waar schilpadden moesten zijn, helaas hebben we er maar 1tje gezien en die zat gevangen omdat die hulp nodig had. Vanaf hier zijn we door de jungle terug gelopen naar de ingang, dit klinkt heel makkelijk maar we hebben weer enorm gezweet die dag. Het blijft toch best zwaar om 3 uur door de bush bush te lopen, omhoog, omlaag, omhoog en omlaag. In dit park hadden ze ook nog een Canopy walk, oftewel een loopbrug tussen de bomen door met een afgrond onder je. Dit was echt wel leuk om te doen!

Na Penang zijn we naar de Cameron Highlands gegaan, de mooie thee plantages in de bergen. De weg hiernaar toe was echt al super mooi om te zien, op foto's vond ik het al mooi moet je na gaan in het echt. We kwamen redelijk laat aan in het dorpje waar we zaten dus hebben die dag niet veel meer gedaan. De dag erna voelde Lisanne zich niet zo lekker en zoals sommige wel weten vind ik het verschrikkelijk om een dag niks te doen dus ben ik alleen de jungle in gegaan. Het was echt een super leuke maar ook spannende ervaring. In de Cameron Highlands heb je verschillende trails die gelopen kunnen worden, ik had aan het hostel gevraagd welke ik het beste alleen kon lopen en ging vol goede moed op pad. Ik wist al bijna meteen dat ik verkeerd ging maar bleef toch mensen tegen komen dus liep maar gewoon verder. Over een smal pad langs de afgrond met alleen maar bomen om me heen en geluiden van alle beesten maakte het wel een avontuurlijke tocht. Ik kwam wel wat mensen tegen maar die zeiden dat je niet verder kon lopen omdat het alleen maar jungle was. Eigenwijze Manon liep natuurlijk gewoon verder over het smalle paadje, over bomen heen klimmen, eronder door kruipen, paar keer uitglijden het kan allemaal in de bush bush. Na ong. 2 uurtjes lopen begon het keihard te regenen, gelukkig zag ik op dat moment mensen beneden aan de berg staan dus even met wat gebaren gevraagd of ik via de groente tuin naar beneden kon komen en daar stond ik dan. In de regen, bij een groente boerderij, in de bergen. Gelukkig was één van de werknemers zo vriendelijk om me even naar het dichtstbijzijnde busstation te brengen, 15 min. rijden in een super oude auto maar was al lang bij dat ik bij de bus was. Ik zag op een bord langs de weg staan dat het 9 km verder was naar het dorpje waar ik zat dus lopen zat er niet meer in. Ik ben naar een aardbeien boerderij gegaan en heb hier hele aardige mensen leren kennen die me wel even naar het dorpje wilde brengen. Al met al had ik een super leuke dag gehad!
De dag erna was wat minder, we hadden een tour geboekt om naar de thee plantages, thee fabriek en aardbeien boerderij te gaan. De thee plantages waren super mooi om te zien, net nep als je boven op de berg staat en voor je uit kijkt. Daarna zijn we nog naar de mossy forest geweest wat ook heel mooi was. Overal was mos op het pad waar we liepen! Toen we dit gezien hadden gingen we naar de thee fabriek, dit was ook leuk om te zien maar moeilijk om te volgen. Hierna ging ik me handen wassen om wat te gaan eten, camera gejat. Meteen aan alle mensen gevraagd of ze een camera hadden gezien maar nee.. Alle foto's van Penang en de thee plantages weg!
Ik had even geen zin meer in deze dag dus ben terug gegaan naar het hostel om vanuit daar weer naar het politiebureau te gaan voor aangifte, ook weer een hele belevenis.

De volgende dag zijn we naar de Taman Negara gegaan, dit is een nationaal park in Maleisië. We moesten eerst met de bus en daarna met een bootje 3 uur lang langs het park varen, lekker in het zonnetje heerlijk na 3 dagen kou in de bergen! Eenmaal aangekomen weer opzoek naar een hostel, we hadden 2 andere Nederlandse meisjes leren kennen die altijd in een dorm sliepen (slaapzaal) dus wij dachten, laten we dat ook een keer doen. We hadden al wat spullen uit onze tas gehaald, gingen even wat drinken en toen we terug kwamen waren die meisjes met hun spullen alweer weg. Er zaten bedbugs op de kamer, dit zijn beestjes die in een matras zitten waar je super veel jeuk van krijgt. Dus spullen weer inpakken en ook naar een ander hostel. We hebben een hostel gevonden die wel goed was en zijn daarna gaan eten met 2 andere meisjes, nog even gelezen en naar bed.
De volgende dag stond er weer een trekking op het programma, een mooie tocht door de natuur. In de Taman Negara was weer een loopbrug door de bomen dus natuurlijk hebben we deze ook weer gelopen. Daarna was er een weg naar een bergtop, dit keer gewoon traptreden dus is een keer wat anders dan een berg met zand oplopen. Omdat we al veel andere uitzichten hebben gezien van een berg viel dit een beetje tegen. De terug weg hebben we wel een pad gekozen die onverhard was, zelf vond ik dit veel leuker maar Lisanne had hier een andere mening over. Er zitten in dit gebied namelijk veel bloedzuigers en natuurlijk had Lisanne er één op haar been zitten. Ik heb hem eraf gehaald en gelukkig was er nog niks aan de hand en had hij nog geen bloed gezogen. Ook kwamen we nog wat spinnen tegen wat de tocht leuk maakte.

De volgende dag zijn we naar Kuala Lumpur gegaan, eerst met een lokale bus naar een ander dorpje en daarna met een grote bus naar Kuala Lumpur. De lokale bus vond ik echt geweldig, een mooie ouderwetse blauwe bus en tussen de lokale bevolking! Eenmaal aangekomen in Kuala Lumpur opzoek naar een hostel en daar zaten we weer, heerlijk om weer even in een grote stad te zijn waar ze gewoon alles hebben. Lisanne was niet lekker dus heb veel alleen gedaan in Kuala Lumpur. De eerste avond had ik afgesproken met een ander meisje uit Nederland die we bij de Taman Negara hadden leren kennen. Even door de mega shopping malls lopen en daarna gegeten in een Food Court in het winkelcentrum. Ze hebben hier echt zo veel winkelcentra en zo groot..
De volgende dag ben ik op pad gegaan voor een nieuwe camera en nieuwe schoenen. Het was nog een hele klus want er was een apart winkelcentrum voor elektronica dus ong. 50 winkels met alleen maar camera's, telefoons, laptops, Ipads maakt de keuze niet echt makkelijker. Gelukkig heb ik een mooie camera gevonden. Verder heb ik 's avonds weer met het meisje uit Nederland afgesproken om naar de twin towers te gaan en Nikes te kopen. Nadat we die gekocht hadden gingen we naar buiten om de torens te zien en wat waren die mooi met alle lampen en een grote fontein ervoor. Daarna zijn we nog naar het Traders Hotel gegaan waar ze een rooftopbar hebben met uitzicht op de torens en Kuala Lumpur. Dus daar zaten we op de 33ste verdieping met een alcolvrije cocktail omdat het andere allemaal te duur was, maar hebben zeker genoten van het mooie uitzicht!
De laatste dag in Kuala Lumpur is Lisanne wel mee geweest, we zijn naar de Batu caves geweest, grotten waar het hindoeïsme een grote rol speelt. Omdat het een keer wat anders is dan bergen of natuur was het wel heel mooi om te zien! Daarna zijn we naar een nationale moskee geweest waar we met hoofddoek en jurk tot aan de grond in mochten, best leuk om een keer te zien en wat meer informatie over te krijgen. Verder hebben we nog little india gezien, chinatown, shoppingcentre en natuurlijk nog een keer de twintowers.

Na Kuala Lumpur zijn we naar Melaka gegaan, het Nederlandse meisje die we hadden ontmoet ging met ons mee. De reis ernaartoe was prima te doen, 's avonds eten bij een foodcourt en daarna was het alweer bijna tijd om mijn verjaardag te gaan vieren. De mensen van het hostel hadden gezegd dat ik een taart zou krijgen als we daar bleven slapen dus om 00.00 uur werd er in de Irish pub voor me gezongen en kreeg ik een chocoladetaart met een kaarsje erop. Super lief van het hostel! Daarna zijn we naar bed gegaan omdat we de volgende dag weer op tijd eruit wilden om wat van Melaka te zien. 'S ochtends hebben we ontbeten en zijn daarna naar de tourist information gegaan voor een looproute door Melaka. We hebben veel van de historische stad gezien en zijn daarna lekker gaan lunchen bij een goed restaurant. Daarna was het hoogtepunt van de dag namelijk het zitten in een bakje naast een fiets die helemaal over de top roze was met allemaal bloemen en dingen. Lekker hard de muziek erbij en daar gingen we dan over straat, iedereen keek ons aan alsof we heel wat waren. We hebben maar 10 minuten erin gezeten maar super leuk! Daarna zijn we nog een taartje gaan eten en china town in gegaan voor de night market en avond eten. Bij het avondeten kreeg ik ook weer een brownie met vanille ijs met een kaarsje en ging het personeel voor me zingen. Ik heb een super leuke verjaardag gehad en het is eens een keer want anders dan een verjaardag in Nederland!
Ook zijn we nog een paar dagen naar Singapore geweest maar omdat het verhaal anders te lang wordt bewaren we dat voor de volgende keer!

Vandaag zijn we naar mijn laatste bestemming gevlogen, Indonesië. Hier ben ik nog maar 20 dagen en dan zit mijn reis er alweer op. Sorry voor het lange verhaal maar jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte van wat wij hier allemaal uitspoken!

Veel liefs en een dikke knuffel uit Indonesië

  • 20 November 2013 - 10:15

    Antoinette:

    Lang verhaal maar super leuk om te lezen.

  • 20 November 2013 - 15:20

    Shirley:

    Weer super om te lezen Manon!
    De tijd gaat super snel, dus geniet er nog maar goed van!

    Tot snel :)

  • 25 November 2013 - 21:12

    Leonie V.d. Wolfshaar:

    He nichtje,

    Dank je wel voor de mooie en uitgebreide update. Echt prachtig om je verhalen te lezen. Klinkt zo gek als ik over Kuala Lumpur lees, omdat mama en ik daar nog een paar uurtjes zijn geweest tijdens onze reis naar Australië.
    Ik vind je wel stoer zeg, jeetje je gaat ook gewoon in je eentje op avontuur. Geweldig!! En een verjaardag om nooit te vergeten volgens mij. De roze fiets stond je heel goed haha!

    Ik wens je nog heel veel plezier in Indonesië. Geniet er nog maar goed van, voordat je het weet ben je alweer in Nederland. Have fun!!!!!

    Liefs Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

ManonGroen

Actief sinds 03 Maart 2011
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 26701

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 21 Januari 2018

Nieuw Zeeland

03 Oktober 2016 - 26 Oktober 2016

Vietnam

02 Oktober 2013 - 10 December 2013

Backpacken in Thailand, Maleisië en Indonesië

11 Maart 2011 - 06 Juni 2011

Stage in Zambia

Landen bezocht: