Laatse 2 weken! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Manon Groen - WaarBenJij.nu Laatse 2 weken! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Manon Groen - WaarBenJij.nu

Laatse 2 weken!

Door: Manon Groen en Lisanne Voskuilen

Blijf op de hoogte en volg Manon

11 December 2013 | Indonesië, Kuta

Lieve Allemaal,

Dit is alweer het laatste verhaal van mijn reis door Azië. Wat begon in het mooie Thailand, daarna Maleisië, een paar dagen Singapore en als laatst Indonesië. Ik heb het super naar me zin gehad en ik heb weer een mooi stuk van de wereld gezien. Nog één keer zal ik vertellen wat we allemaal in Bali hebben gezien en gedaan.

Onze reis vanaf de Ijen naar Bali verliep niet helemaal soepel, we hadden van te voren betaald om naar Lovina te gaan. We moesten met de bus op de boot, daarna weer in een ander lokaal busje en die stopte in het dorpje voor Lovina omdat het de eindhalte was. Er kwam al meteen iemand naar ons toe die ons voor een kleine vergoeding wel even naar Lovina wilde brengen. We hadden geen andere optie dus prima. In Lovina zaten we eindelijk in een hotel met een heerlijk zwembad, de eerste dag kwamen we pas laat aan dus hebben we er niet van kunnen genieten maar de andere dagen was het heerlijk.
De eerste echte dag in Lovina hadden we een toer geboekt naar het eilandje boven Bali, dit moest de mooiste snorkel plaats van Bali moet zijn. Eerst moesten we weer 1,5 uur in de auto en daarna nog een uurtje op de boot. Ik moest weer even de knop omzetten om het water in te gaan maar eenmaal in het water keek ik echt me ogen uit. Super mooi koraal en alle soorten en maten vissen die aan het koraal aten. Ik vond het eigenlijk ook helemaal niet meer eng om ertussen te zwemmen dus heb echt genoten van het mooie uitzicht onder water. Na bijna 2 uur snorkelen en een lunch gingen we weer terug naar Lovina, ik voelde in de auto me billen al een beetje branden maar toen ik uit de auto kwam zag ik pas wat de schade was. Me rug en billen waren zo rood als een kreeft, ik had me wel 2 keer ingesmeerd maar de zon was gewoon echt TE sterk ;-).
De volgende dag zijn we alweer verder gegaan naar de volgende bestemming, Ubud. Hier is de film Eat, pray, love opgenomen en staat bekend om de mooie rijstvelden. Ik denk dat we hier één van de mooiste slaapplekken hebben gehad van mijn hele reis. We hadden een eigen bungalow in Balinese stijl, dus een houten voordeur met allemaal kleurtjes en gouden accenten. Ook de luiken voor de ramen zagen er super mooi uit. We zijn de eerste dag nog naar Monkey Forest geweest, we zagen er wel een beetje tegenop omdat we allebei helemaal niet van apen houden. Maar omdat het park zo mooi moest zijn wilden we toch een poging wagen. Op zich was de natuur heel mooi in het park maar de tempel viel een beetje tegen. Daarna hebben we nog langs alle souvenirwinkels gelopen en 's avonds zijn we naar de traditional Balinese dans geweest. Dit was wel heel mooi en indrukwekkend om te zien. We kregen eerst een a4tje met het verhaal erop wat ze gingen uitbeelden, toen het begon werd er een soort kandelaar aangestoken met allemaal kaarsen erop. De muziek die werd gemaakt was alleen maar zang van ong. 50 mannen die in een kring om de kandelaar heen zaten. Het verhaal ging over de 3 koningen van het Balinese Hindoeïsme, een rode koning, een zwarte koning en een witte koning. Deze 3 kleuren staan centraal bij het Balinese Hindoeïsme.
De volgende dag hebben we een mountainbike gehuurd zodat we op de fiets door de rijstvelden konden fietsen. We zijn naar de tourist information geweest en die had ons een leuke fietsroute gegeven, ong. 15 km en was prima te doen. De eerste 10 km was goed te doen en kwamen langs mooie rijstvelden, daarna werd het wat pittiger. We zagen al hoe de weg ging, eerst stijl naar beneden en daarna heel stijl weer omhoog. Een paar keer moesten we gewoon afstappen om omhoog te komen. Na 15 km waren we pas in het dorpje waar we weer terug konden om een rondje te fietsen. Het was dus 15 km heen en weer 15 km terug. Gelukkig waren we redelijk vroeg vertrokken dus konden nog makkelijk voor het donker thuis zijn. Op de terug weg kwamen we nog langs de Elephant cave, een tempel in een grot. Hier was eigenlijk niet echt veel te zien, het was een kleine grot met een klein beeldje erin waar gebeden kon worden. De terug weg was gelukkig beter te doen dan de heen weg, we waren een stuk omhoog gefietst dus de weg naar beneden is dan makkelijk. De volgende dag hebben we een rustig dagje gehad, 's ochtends de fietsen terug gebracht en zijn daarna een wandeling gaan maken door de rijstvelden. Het was een wandeltocht van ong. 2 uur en super mooi om te zien. Langs het weggetje door de rijstvelden zaten allemaal winkeltjes met handgemaakte beeldjes en schilderijen. Leuk om te zien maar het meeste is veel te groot om mee te nemen naar huis. Na de wandeling hebben we heerlijk een jaffle gegeten met kaas (in het Nederlands gewoon een tosti ;-)).
De volgende dag hebben we onze reis vervolgd naar Kuta, de plek waar je alleen maar kan feesten. We waren van plan om hier maar 1 nachtje te blijven om alleen even te kijken hoe het uitgaansleven er uit zag. We zijn uiteindelijk 3 dagen gebleven omdat het allemaal wel mee viel met het uitgaan en we in een prima hotel zaten voor een goede prijs. We hebben één dag langs het strand gelopen naar Seminak, 2 dorpjes verder dan Kuta. Het was een beetje jammer dat we nog verbrand waren van het snorkelen, anders hadden we heerlijk even aan het strand kunnen liggen. De rest van de dag hebben we lekker rustig aan gedaan, beetje langs de winkeltjes gelopen en gezwommen in het zwembad.
De volgende dag hebben we een scooter gehuurd, we waren een beetje aan het twijfelen of we dit wel moesten doen omdat we veel negatieve verhalen over hoorde ivm de politie. Gelukkig heeft de politie ons niet aangehouden en hebben op deze manier het zuiden van Bali kunnen zien. We zijn eerst naar Uluwatu gereden, deze plaats is vooral bekend bij de surfers. We moesten via een stijle trap door de rotsen naar beneden om bij het strandje te komen. Het was een super schattig strandje, helemaal niet groot en we zaten echt tussen de rotsen. Bovenop de rotsen waren allemaal restaurantjes waar je wat kon drinken met uitzicht op een super mooie zee met allemaal surfers. Daarna zijn we naar een tempel gereden, de tempel viel erg tegen maar het uitzicht was echt super mooi! We hebben hier wat mooie foto's gemaakt en zijn daarna weer verder gegaan naar een volgend strand, Padang Pedang beach. Hier was het wat drukker maar heerlijk om even te zitten en ons klaar te maken voor de terug rit. Nadat we weer terug waren in Kuta zijn we wat gaan eten en hebben we ons klaar gemaakt voor een avondje stappen. We hebben onze ogen weer uitgekeken hoe weinig kleren sommige mensen aan hadden. De meeste komen uit Australië en zijn net klaar met school dus de perfecte tijd om zich te bezatten op een vakantie, genoeg te zien dus!
De volgende dag was het alweer tijd om naar onze laatste bestemming te gaan. Omdat we het oosten van Bali nog niet hadden gezien besloten we naar Pedangbai te gaan. Hier moesten 2 mooie stranden zijn en vanaf hier konden we makkelijk naar de andere dorpjes rijden. Toen we aankwamen zagen we al dat er eigenlijk weinig te beleven was. Één straatje met restaurantjes en winkeltjes en dat was het. We zaten wel in een leuk hostel waar ze 's avonds live muziek en 2x in de week een film op groot scherm hadden. We hebben onze eerste dag een scooter gehuurd om meer van het oosten te zien. Door middel van vragen en kaart lezen konden we de weg aardig goed vinden en het uitzicht onderweg was zoveel mooier dan in het zuiden van Bali. We merkte ook al meteen dat het Oosten veel minder toeristisch is dus de mensen die je onderweg tegenkomt zijn allemaal heel vriendelijk, lachen en zwaaien als je langs komt. We zijn naar Tirtaganga gereden waar echt super mooie rijstvelden waren, we hebben heerlijk geluncht en zijn daarna naar het Waterpalace gegaan, een soort botanic garden. Echt wel heel mooi om te zien!
Hierna zijn we nog naar een plaatsje boven Pedangbai gegaan waar het wel lekker toeristisch is. Allemaal souvenirwinkels en wat meer luxere en gezellige restaurantjes.
De dag daarna was onze laatste dag samen na 10 weken reizen, toch wel heel raar. We hadden bedacht om lekker te genieten van de zon, de zee en het strand maar helaas regende het al toen we wakker werden en het werd pas laat in de middag droog. Lisanne had bedacht om lekker naar de spa te gaan en ons te laten verwennen met een massage, het is tenslotte een stuk goedkoper dan in Nederland. De massage was echt heerlijk, weer heel anders dan een Thaise massage. Daarna zijn we lekker gaan lunchen en moesten daarna toch echt onze tassen gaan inpakken. Lisanne had wat spullen die weer mee terug konden naar Nederland en ik had spullen over die Lisanne nog wel kon gebruiken. 's Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest en als afsluiter van de dag hebben we op verzoek Eat, pray, love gekeken op groot scherm gekeken. Deze film is voor een gedeelte opgenomen in Bali en het was echt heel leuk om dingen te herkennen die wij ook hebben gezien.
De volgende ochtend ging alweer vroeg de wekker omdat Lisanne naar de Gili eilanden zou gaan, dus als ontbijtje nog een keer heerlijk yoghurt, fruit en muesli en toen was het toch echt tijd om doei te zeggen. Daarna moest ik nog even wachten op de bus om weer terug te gaan naar Kuta. Vanaf hier kon ik makkelijk naar het vliegveld de volgende dag. Ik heb hier nog lekker een uurtje aan het strand kunnen liggen, daarna begon het weer te regenen. Verder heb ik de laatste souvenirs nog gekocht en heb voor de laatste keer nog heerlijk Mie Goreng gegeten. Maandag ochtend stond om 9 uur de taxi voor het hotel om me naar het vliegveld te brengen. De reis van Bali naar Bangkok was maar 4 uurtjes dus dat viel mee. Daarna 10 uur wachten op me vlucht naar Amsterdam. Gelukkig kwam ik een Nederlandse jongen tegen die ook zo lang moest wachten dus konden de tijd doorbrengen met alle reisverhalen. Op Schiphol werd ik met open armen ontvangen door me vader, moeder en zusje.

Dit was dan echt het laatste verhaal van de mooie 10 weken die ik in Thailand, Maleisië, Singapore en Indonesië heb gehad. Ik heb super mooie dingen gezien zoals de verschillende culturen, de mooie thee plantages in Maleisië, de prachtige uitzichten vanaf de bergen in Thailand en Maleisië, de mooie rijstvelden in Indonesië en niet te vergeten alle watervallen en natuur parken die we hebben gezien.

Leuk dat jullie mijn verhalen weer hebben gelezen en bedankt voor alle leuke reacties!

Heel veel liefs Manon

• 26 Januari 2015 - 05:29

Anne:

heey Manon,

Ik heb je hele reisverslag zojuist gelezen. Wat een geweldige ervaring.
    Thailand Maleisie en Indonesie zijn zijn precies de landen waar ik graag voor een soortgelijke tijd heel wil gaan om te backpacken. Dus erg leerzaam. Mag ik je vragen wat jij in totaal aan kosten hebt gehad gedurende jou hele reis? Inclusief vliegtickets.

Groetjes, Anne Wind.
    annewind91@hotmail.com