De 7e en 8ste week! - Reisverslag uit Ijen, Indonesië van Manon Groen - WaarBenJij.nu De 7e en 8ste week! - Reisverslag uit Ijen, Indonesië van Manon Groen - WaarBenJij.nu

De 7e en 8ste week!

Door: Manon Groen en Lisanne Voskuilen

Blijf op de hoogte en volg Manon

30 November 2013 | Indonesië, Ijen

Hallo allemaal,

Een beetje snel achter elkaar 2 reisverhalen in nog geen 2 weken maar we maken hier zoveel mee dat het een beetje verdeeld moet worden. Aan het eind van het vorige verhaal waren we bij Singapore gebleven dus daar gaan we maar gewoon weer verder ;-).

In het mooie land Singapore zijn we in totaal maar 2 hele dagen gebleven. De dag dat we aankwamen was al bijna voorbij dus hebben die avond alleen maar gegeten bij een shoppingmall en genoten van alle kerstliedjes, kerstbomen en nep sneeuw. Het is toch wel even wennen om in November in je hempje bij een kerstboom te staan en alleen nog maar kerstmuziek hoort.
De eerste dag zijn we de stad in geweest, we hadden een metrokaart gekocht waarmee we onbeperkt een dag konden reizen. We begonnen bij Garden at the Bay, dit was een soort grote tuin met informatieve hoeken over bomen, planten en dieren in de natuur. Het was mooi om te zien en echt heel groot. Daarna zijn we naar Chinatown gegaan waar allemaal leuke winkeltjes waren met souvenirs en lekker chinees eten. Het blijft toch apart dat je opeens in een chinees gedeelte zit van een stad, maar wel heel leuk om te zien. Hierna zijn we door gegaan naar de Botanic Garden wat een beetje tegen viel vergeleken met de Garden at the Bay. Het was er wel lekker rustig. Van de rust in het park zijn we naar de drukte gegaan bij de grote shoppingmalls. Hier kan je volgens mij wel een paar dagen rond lopen en dan heb je nog steeds niet alle winkels hebben gezien! Als laatst zijn we naar Little India gegaan om lekker te eten. Na een lange dag waren we zo moe dat we daarna niks meer hebben gedaan.
De 2de dag zijn we naar Universal Studios geweest, een soort klein Disney Land. Het viel gelukkig mee met de drukte dus we zijn bijna in alle attracties geweest, ik ben zelfs in de achtbanen geweest! Het was super leuk om te zien en we voelde ons weer even helemaal kind, in de draaimolen, 4D film, achtbanen, wildwaterbaan en de prachtige shows die werden gegeven. Ook zijn we natuurlijk op de foto geweest met allemaal leuke filmfiguren. 's avonds zijn we nog naar een lichtshow geweest wat erg tegen viel, het waren alleen wat lampen die van kleur veranderde bij een fontein.. De dag erna was het alweer tijd om te vertrekken naar Indonesië, het laatste land van mijn reis!

We vlogen op Jakarta, hier zijn we even gaan zitten om te kijken waar we het beste heen konden om door te reizen naar Yogyakarta. We besloten om naar Bogor te gaan, dit was maar een uurtje rijden van Jakarta, dus prima te doen. De bus zou elke 30 minuten gaan maar helaas hebben we 1,5 uur moeten wachten voordat we konden vertrekken. Eenmaal in Bogor opzoek naar een hostel en daar zaten we weer. In het hostel was een Indonesische man die goed Nederlands kon en die ons leuke tourtjes aan probeerde te smeren. Het klonk heel leuk maar de prijs was toch iets te hoog voor ons dus besloten we om de dag erop zelf naar de volgende bestemming te gaan. In de ochtend zijn we eerst nog naar de Botanic Garden gegaan, dit was de enige highlight van Bogor, dus dit moesten we natuurlijk zien. Het was uiteindelijk wel de moeite waard want het was toch weer anders dan de andere tuinen die we hadden gezien. Ook was er een soort klaarstoom evenement voor hele jonge moslimkinderen. Er waren wel 300 moslims en daar liepen wij tussen in ons hempje en korte broek. Natuurlijk werden we weer goed aangestaard, maar het was voor ons best leuk om te zien hoe dit in zijn werk gaat. Na het park zijn we naar het busstation gegaan om een bus te zoeken naar Bandung. Vanaf hier moesten we dan weer de trein nemen naar Yogyakarta. In Bandung hebben we alleen avond gegeten, op straat voelde we ons niet echt op ons gemak dus zijn terug gegaan naar het hostel en hebben gekeken wat we verder allemaal nog wilde doen in Java.

De treinreis van Bandung naar Yogyakarta was echt super, super mooi. De treinreis duurde 7 uur dus hebben 7 uur lang genoten van de mooie rijstvelden, krottenwijken langs het spoor, hard werkende mensen op de rijstvelden en prachtig uitzicht van alle bergen. In Yogyakarta konden we lopen naar de plek waar alle hostels zaten, het eerste hostel was te duur, het tweede hostel was vol en in het derde hostel konden we terecht. Het was een prima hostel alleen geen warme douche en een stink wc, maar ja, hoeveel ben je op je kamer als je aan het reizen ben en wat van de stad wilt zien.. De eerste dag in Yogyakarta waren we van plan om naar Kraton te gaan, dit is het paleis van de Sultan. Onderweg kwamen we al mensen tegen die zeiden dat het dicht zat vanwege het vrijdag ritueel van de moslims. Omdat dit wel vaker wordt gezegd tegen toeristen zijn we naar de politie gegaan om te checken of het waar was, maar daar werd hetzelfde gezegd. Dus het plan werd weer gewijzigd en zijn naar de traditional markt geweest. Hier hadden ze echt super veel leuke souvenirs. De kleding die er hangt is perfect voor de carnaval en verder waren er allemaal mooie antieke dingen. Na de markt zijn we naar het waterkasteel gegaan, dit was een ruïne dus er was weinig te zien. Als laatst zijn we nog naar de Birdmarket gezien wat echt verschrikkelijk was om te zien. Ik schrik niet zo snel ergens van maar vond dit echt verschrikkelijk om te zien. Allemaal puppies in kleine kooitjes, grote honden die helemaal door het lint gingen in een kooi, slangen, muizen, vogels, vleermuizen en nog veel meer rare dieren. We hebben hier maar een half uurtje rond gelopen en zijn toen weer weg gegaan. De terug weg zijn we met een fietstaxi naar huis gegaan, ik denk dat de man die op de fiets zat een jaar of 70 was. We gingen best een stukje omhoog dus als hij niet meer kon fietsen sprong hij van zijn fiets om ons omhoog te krijgen. Natuurlijk voelde we ons een beetje schuldig dus hebben hem sommige stukjes even mee geholpen. De mensen op straat vonden dit natuurlijk geweldig om te zien dus veel lachende gezichten.
Verder hebben we in Yogyakarta natuurlijk de highlights gezien, Borobodur en de Prambanan tempel. We hadden een tour geboekt zodat we in 1 dag de 2 tempels konden zien. Omdat het erg warm is in Indonesië beginnen alle tours vroeg dus moesten om half 5 ons bed uit. Borobodur was echt super mooi om te zien, het is één groot vierkant, soort piramide met allemaal buddahs en soort grote stenen bellen. Daarna zijn we naar de Prambanan tempel geweest, deze vond ik zelf wat minder mooi, maar het was hier ook erg druk. Er waren 3 studenten uit Yogyakarta die ons wat wilde vertellen over de tempel om zo hun Engels te leren. Het was best leuk om wat meer informatie te krijgen over de tempel!
De dag daarna zijn we naar Kraton (Sultan's palace) geweest, op zondag is daar een traditional dance dus dit moesten we natuurlijk zien. De dans was leuk om te zien maar had er wat meer van verwacht. Het duurde een uur en na een half uur hadden we het wel gezien en zijn we het paleis in gegaan. Hierna stond er een fietstocht op het programma door de local village van Yogyakarta. Het was echt een super ervaring! We begonnen met fietsen langs de rijstvelden, hier konden we mee helpen met het planten van de rijstplantjes. Dus slippers uit en de modder in met onze benen, we stonden naast 3 locals dus kregen af en toe wat commentaar dat we het anders moesten doen. Na de rijstvelden gingen we door op de fiets naar een bakstenen maker en ook hier hebben we even mee geholpen en onze eigen stenen gemaakt. In elke steen moet een kenmerk zitten dus er worden straks huisjes gebouwd met Manon en Lisanne stenen. Hierna fietsten we door naar een huisje waar ze de traditionele Tempé maken. Dit is gemaakt van sojabonen wat 48 uur moet drogen in bladeren van een bananenboom en krantenpapier. Er gaat dan een soort knoflook/ui sausje overheen en dan wordt het gefrituurd in olie. Super lekker om te proberen! Onze gids vertelde over zijn andere werk, hij schilderde en had thuis zijn eigen atelier. Natuurlijk moesten we hier even gaan kijken en we verbaasde ons hoe goed hij was. Het is dat ik niet zoveel mee kan nemen maar het was echt zo mooi dat ik wel wat had willen kopen.. Als laatst zijn we ook nog bij een ander atelier geweest waar ze een speciale techniek hebben om schilderijen te maken (batik), wel leuk om te zien maar daar bleef het ook bij. De dag hebben we afgesloten met een lekkere pasta in het beste restaurant van Yogyakarta (volgens onze gids).

Verder hebben we ook nog de 2 mooiste vulkanen op Java gezien. We hadden een 3 daagse tour geboekt omdat het erg lastig is om er te komen met het openbaar vervoer. De eerste dag was een busrit van 8 tot 10 uur. Onderweg kwam de regen al met bakken uit de lucht dus hadden de goede dag uitgekozen om te reizen. Na ong. 7 uurtjes kwamen we vast te staan in het verkeer en bleek er een kleine overstroming te zijn door de regen. De weg was soort van afgesloten dus de auto draaide om en ging een andere weg zoeken. Uiteindelijk hebben we er 14 uur over gedaan om op de plaats van bestemming te komen, best pittig!
Ook bij de vulkanen is het vroeg beginnen om als eerst de zonsopkomst te zien en daarna de vulkaan te beklimmen. Als je in de middag gaat is het niet te doen vanwege de warmte, dus om 3 uur ging de wekker zodat we rond half 5 vanaf een viewpoint naar de zonsopkomst konden kijken. Het was wat mistig dus je kon de zon wel zien maar het duurde even voordat hij echt goed tevoorschijn kwam. Na de zonsopkomst werden we met de jeep naar de Bromo vulkaan gebracht, er werd verteld dat het een kwartiertje lopen was maar dat viel een beetje tegen. De klim ophoog was met een trap dus prima te doen met een paar keer stoppen tussendoor. Het was echt zo apart om een vulkaan in het echt te zien. Natuurlijk heb ik wel eens een vulkaan op een foto gezien maar als je erbij staat en ziet dat er allemaal rook uit komt, is dat toch wel even raar. Na wat mooie foto's gingen we weer naar beneden om weer terug te gaan naar ons hostel voor het ontbijt en daarna weer door te gaan naar de Ijen vulkaan. Op ze Indonesisch hebben we gewacht op de bus die ong. 3 kwartier te laat kwam, gelukkig hadden we genoeg speling in de tijd om de volgende bus naar de Ijen te nemen. Eenmaal bij de Ijen aangekomen werd er ons verteld dat er 's avonds een buffet was en er geen restaurants waren in het dorpje, natuurlijk hing er wel een prijskaartje aan dus zijn met de groep opzoek gegaan naar iets anders. We hebben ong. een half uur op straat gelopen in het donker en werden door iedereen geholpen die geen Engels kon. Daarna kwamen we iemand tegen die iemand voor ons had geregeld die Nasi Goreng voor ons ging maken. Het was een super gezellige avond en iedereen ging weer vroeg naar bed omdat de wekker weer om 3.00 uur zou gaan.
'S ochtends moesten we eerst weer een uur met het busje rijden en daar waren we dan. Het was ong. 1 uur lopen om naar de top te gaan, maar het was toch een stijle klim omhoog! Gelukkig was ik niet de enige die het zwaar had dus gingen met een groepje omhoog. Toen we boven kwamen begon de stinklucht van rotte eieren, hier was al voor gewaarschuwd dus sjaal voor mijn mond en neus en gaan. Als je Ijen intypt op google en de afbeeldingen bekijkt is dat het uitzicht wat we hadden. Een mooie krater met een mooi blauw meer erbij en heel veel rook! Ik twijfelde een beetje om naar beneden te gaan omdat de rook zo erg stinkt en ik al helemaal begon te piepen met mijn ademhaling. Toch zijn we helemaal naar beneden gegaan en hebben we alle zwavelwerkers gezien. Uit de krater halen ze namelijk zwavel wat weer gebruikt wordt voor vuurwerk, lucifers, medicijnen enz.. De werkers gaan 2x per dag de vulkaan op, krater in en dragen op hun schouders vervolgens ong. 70-100 kilo zwavel de berg af. De littekens staan gewoon op hun schouders en nek, best raar om dit te zien.
Na de Ijen hebben we onze reis vervolgd naar Bali waar we nu alweer een paar dagen zijn. De dag voordat ik vertrek ga ik mijn laatste 2 weken vertellen en dan zit dit grote avontuur er alweer op!

Heel veel liefs uit Bali!!

• 30 November 2013 - 18:39

Carla:

Hi Manon, het was weer superleuk om jouw verhalen te lezen!! Geniet van de laatste weken! X

• 30 November 2013 - 19:28

Tessa:

Heel herkenbaar allemaal maar alsnog erg leuk om het te lezen! Geniet nog van je laatste dagen in het mooie Indonesie! xxx

• 30 November 2013 - 19:45

Antoinette:

Geniet er nog maar even van!

• 02 December 2013 - 18:57

Leonie:

He nichtje,

Wat leuk om weer van je te horen zeg en wat zie je ontzettend veel mooie dingen! Klinkt echt geweldig allemaal. Je avontuur gaat echt snel, je komt al bijna weer terug!
    Kristel en ik hadden mama gisterochtend even aan de telefoon vanuit Vietnam en ze zei "Nu snap ik waarom Manon het reizen zo prachtig vindt". Haha leuk he!

Geniet er nog even goed van!!!!

Liefs Leonie

• 04 December 2013 - 14:07

Gabriella:

Hee mennie en lieske,

Wat gaat de tijd hard en wat maken jullie vette dingen mee! Ik liep 2 verhalen achter, maar heb het nou weer bijgelezen. Super! Geniet nog maar even van de laatste paar dagen samen en maak er wat leuks van op Bali.

Liefs xx